חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מאיפה צומחת השנאה העצמית

יש, כנראה, משהו באופיו של היהודי, שכאשר הוא מתרחק מיהדותו, הוא מפתח שינאה-עצמית נוראה, אולי כחלק מתהליך-התגוננות פנימי. עובדה היא, שלאורך כל ההיסטוריה היהודית, היו אלה יהודים שהסבו את הצרות הקשות והמכאיבות ביותר.
מאמרים נוספים בנושא
מה זה יהודי?
להיות "יהודי טוב" ולא רק "אדם טוב"
תפקידו של יהודי בתוך כלל האנושות
גיור - עניין של מהות ולא 'טקס'
תופעת האנטישמיות
המאבק בהתבוללות
אזרחי ישראל ויהודי התפוצות
מאיפה צומחת השנאה העצמית
היום "כולנו יהודים"; ומחר?

לא לתת לשינאה-עצמית לצמוח בישראל!

מי שקרא מעט על המהפיכה הקומוניסטית ברוסיה הסובייטית, מכיר מן-הסתם את המושג 'יבסקציה'. מלה זו מעבירה עד היום חלחלה בגופם של רבים מיוצאי בריה"מ לשעבר. (ה'יבסקציה' היא קיצור של 'יברייסקיה סקציה' - המחלקה היהודית). היתה זו מחלקה של יהודים קומוניסטים, שלחמו נגד היהדות, בלהט עז ובשינאה כבושה. אפילו הקומוניסטים הרוסיים לא יכלו להתחרות בשיפלות מעשיהם.

יש, כנראה, משהו באופיו של היהודי, שכאשר הוא מתרחק מיהדותו, הוא מפתח שינאה-עצמית נוראה, אולי כחלק מתהליך-התגוננות פנימי. עובדה היא, שלאורך כל ההיסטוריה היהודית, היו אלה יהודים שהסבו את הצרות הקשות והמכאיבות ביותר. הביטוי "מהרסייך ומחריבייך ממך ייצאו", הומחש אין-ספור פעמים.

באיצטלה של "קידמה"

אותה 'יבסקציה' חתרה, למעשה, להתבוללות קולקטיבית של העם היהודי ברחבי רוסיה. בעיתונם ('האמת', איך לא?...) לעגו לכל הקדוש והיקר לעם היהודי. לשבת, לחינוך היהודי, לתורה, לחג-הפסח, ליום-הכיפורים - לכל מה שריח יהדות נודף ממנו. מהר מאוד הגיעו גם למלחמה נגד 'תרבות' יהודית, נגד הציונות - נגד כל מה שהזכיר יהודים ויהדות.

הם לא הסתפקו בכתיבה עיתונאית ובנאומי-שיטנה. הם גם דאגו בפועל לסגירתם של מוסדות- חינוך יהודיים, בתי-כנסת ומקוואות; לחיסולה של שחיטה כשרה. הם דאגו לכך, שיהודים שעמדו בדרכם ופעלו לשמירת הגחלת היהודית והזהות היהודית, ייאסרו ויישלחו לערבות סיביר ולא ישובו עוד לעולם.

מעשיה של ה'יבסקציה' נעטפו באיצטלה של קידמה ותרבות. הם היו ה'נאורים', ה'מודרניים' וה'תרבותיים', ואילו היהודים שדבקו באמונתם וביהדותם, כונו בפיהם 'חשוכים', 'פאנאטים', 'אנטי-מהפכניים'. בשם ה'אור' הקומוניסטי לא בחלו בשום דרך ובשום אמצעי, ובלבד לדכא את היהדות. ואגב, סופה של ה'יבסקציה' היה בדיוק לפי הכלל "מידה כנגד מידה". בבוא העת חוסלו כל מנהיגיה על-ידי סטאלין, באשמת 'אנטי- מהפכנות'...

לא תופעה חדשה

בקשר למה אנו נזכרים בכל זה? בקשר להתבטאויות מסויימות שנשמעות כאן, בעיקר בחודשים האחרונים. קולות אלה מעוררים זעזוע בקרב רבים מאיתנו, השואלים את עצמם: איך יכולים יהודים לדבר כך?! כדאי לזכור, שהתופעה אינה חדשה. יהודים שונאי-דתם ושונאי-עמם היו לכל אורך ההיסטוריה, ותופעת ה'יבסקציה' הינה רק המחשה אחת לכך - עם כל הצער והכאב על יהודים שהידרדרו לשיפלות כזאת.

יש היום בארץ חבורה קולנית שהפכה את שנאת-הדת לדגל. "זוללי דתיים לתיאבון", כינה אותם מישהו, דווקא לא שומר-מצוות. הקומץ הרעשני הזה הצליח לגרש רבנים מבתי-הספר הממלכתיים, ולאסור על ביקורי חיילים בישיבות (לבקר במנזרים מותר, ואף מומלץ!). הוא מנסה למנוע כל השפעה של יהודים דתיים על אופי החיים בארץ - בניגוד גמור לאבן-היסוד של הדמוקרטיה. די לקרוא את דבריהם ולשמוע את סגנונם כדי להתחלחל נוכח עוצמת המשטמה כלפי כל דבר יהודי, מסורתי.

אין צורך להביא דוגמאות היסטוריות נוספות כדי להבין לאן מוליכים ניצנים אלה של שינאה-עצמית. הרוח היהודית והגוף היהודי הם חטיבה אחת. מי שנלחם ברוח - לא ירחק היום והוא יילחם גם בעצם הקיום היהודי. הדרך היחידה לעצור מגמה זו היא להתנער מהאדישות. לא להפקיר את המגרש בידיהם. ומוטב לעשות זאת היום מאשר מחר!


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)