ארבעה יסודות
שאלה: על פי תורה מורכב כל דבר מארבעה יסודות - אש רוח מים ועפר (רמב"ם הלכות יסודי התורה פ"ד ה"א), והרי חכמי המדע גילו כי המים עצמם מורכבים משני חלקים, ואם כן יש כבר חמש יסודות.
תשובה: "יסוד" יכול להיות מורכב מכמה חלקים, והוא נקרא "יסוד" ביחס לנברא שמורכב ממנו.
ולדוגמה:
א. האדם הוא מציאות אחת, ובכל זאת הוא מורכב מפרטים רבים - רמ"ח אברים ושס"ה גידים.
ב. העולם הוא מציאות אחת המתחלקת לפרטים רבים - דומם צומח חי ומדבר, ובכל אחד מהם - פרטים רבים.
ג. ישנם ארבעת עולמות כלליים, וביחד עם זה ישנם הרי עולמות ללא מספר (זהר ח"ג עא, ב).
ד. בורג הנמצא בשעון - כשהוא בפני עצמו אינו שעון כלל, ורק בצירוף והרכבת כל הברגים והחלקים יחד נהיה שעון.
ואף כאן: יתכן אמנם שיסוד המים (וכיוצא בזה) מתחלק לשני חלקים, וביחד עם זה הרי הוא אחד מארבעת היסודות שמהם מורכב כל נברא.
(משיחת אחרון של פסח תשמ"ב - על פי רשימת השומעים בלבד)
* * *
כתב הרמב"ם (הלכות יסודי התורה פ"ד ה"א): "ארבעה גופים הללו, שהם אש ורוח ומים וארץ, הם יסודות כל הנבראים למטה מן הרקיע".
ישנם כאלו שאומרים שדעה זו היא דעת חכמי האומות הקדומים, ושהרמב"ם לקח את זה מהם ח"ו, ואילו היום גילה המדע שישנם הרבה יותר מאשר ארבע יסודות.
ומובן שגישה זו הפוכה לגמרי מיסודות התורה, והיא המביאה לכל השינויים של הרפורמים וכיוצא בהם, שאומרים שנשתנו העתים וכו'.
ועוד ועיקר: עקרון זה של ארבעה יסודות מבואר גם בחכמת הסוד (ראה זהר ח"א קכב, ב. תיקוני זהר תיקון סט), ומבואר גם שהם כנגד ארבעת האותיות של שם הויה (אש - יה; רוח - ה' ראשונה; מים - ו'; עפר - ה' אחרונה), וח"ו ור"ל לומר שהדבר נשאב ממקור בלתי טהור - חכמי אומות העולם!
(משיחת מוצאי ש"פ ח"ש תשל"ט - על פי רשימת השומעים בלבד) |