חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"ב בניסן התשפ"ד, 20/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מדוע נכשלת מערכת החינוך הממלכתית בהנחלת ערכי יהדות?

מנהלי בתי-הספר הסבירו, כי למערכת הממלכתית יש קושי אובייקטיבי ללמד נושאים יהודיים, כחגים, בר- מצווה וכד', שכן המורים אינם בקיאים בחומר. לכן חייבים לאפשר לבתי"ס להזמין רבנים לספק מידע זה לילדים.
מאמרים נוספים בנושא
כדי לרוות נחת מהילדים צריך להשקיע
דברים טובים ב''חינוך של פעם''...
דוגמה אישית של הורים
למה הנוער מסתובב במזרח ומתנסה בסמים
מדוע נכשלת מערכת החינוך הממלכתית בהנחלת ערכי יהדות?
אי-אפשר ללמד יהדות בלי אמונה ונשמה
יש מורים ליהדות, רק תנו להם ללמד

עדת החינוך החליטה; ומה קרה בפועל?

לפני כמה שנים התנהל ויכוח ציבורי על פעילותם של רבנים וגופים דתיים בבתי-הספר הממלכתיים. העניין הגיע לוועדת החינוך של הכנסת, וזו דנה בנושא בהרחבה. הוזמנו נציגי משרד-החינוך, מנהלים, מורים, הורים, ארגונים דתיים שונים.

המסקנה שעלתה מכל העדויות הייתה, ששיתוף-הפעולה בין גורמים דתיים לבין בתי-הספר הממלכתיים, רצוי ומבורך לדעת כל הגורמים. מנהלי בתי-הספר הסבירו, כי למערכת הממלכתית יש קושי אובייקטיבי ללמד נושאים יהודיים, כמו חגים, בר- מצווה וכדומה, שכן המורים אינם בקיאים בחומר. לכן, בתי-הספר מקבלים בברכה את נכונותם של רבנים וארגונים התנדבותיים לספק מידע זה לילדים.

מסקנות יפות

בוועדה ישבו גם נציגים בעלי עמדות אנטי-דתיות מוצהרות, ובתוכם שרת החינוך הנוכחית. הללו זעקו חמס נגד יחסי העבודה היפים שנרקמו בין בתי-הספר לארגונים הדתיים. אותם נציגים, שרוממות הדמוקרטיה בגרונם, מצאו אז אלף תואנות כדי לתבוע איסור על כניסתם של הגופים הדתיים לבתי-הספר הממלכתיים.

כאשר נציגת ארגון המורים הסבירה את הקושי האמיתי של מורים רבים ללמד נושאי יהדות, התפרצה לעברה שרת החינוך דאז - שולמית אלוני: "מה זאת אומרת שהמורים לא יכולים ללמד? שישלחו אותם להשתלמויות". נציגי המורים והמנהלים הסבירו את הבעייתיות הכרוכה בכך, אך דבריהם לא נשמעו.

בתום הדיונים הסיקה הוועדה כמה מסקנות. הנה שתיים מהן:

"החינוך הכללי כולל העמקת הידע וההבנה בתרבות ומסורת ישראל, וביחס הכבוד כלפיהן. על משרד-החינוך להקפיד, שידע העם ומורשת ישראל יוקנה ויימסר בהיקף רחב ככל האפשר.

"ועדת החינוך סבורה, שהעמקת הידע בתרבות ומורשת ישראל צריכה להיעשות קודם- כל על- ידי המורים הקבועים של בית-הספר. הוועדה קובעת בצער, כי לנושאים אלה - הקניית מושגים ומשמעותם של סמלים ותכנים ביהדות, אין למורים הכשרה מספקת, והיא תובעת ממשרד-החינוך להרחיב את הכשרת המחנכים בתחומים אלה".

תוצאה טראגית

מסקנות יפות. אולם הבה נבחן מה קרה בפועל. אף שהוועדה לא אסרה את פעילותם של רבנים וארגונים דתיים בבתי-הספר, בכל-זאת נוצר רושם שחל איסור על כך. מנהלים ומורים רבים העדיפו לוותר על פעילותם, מתוך מחשבה: "למה לי להסתבך".

מצד שני, בהכשרתם של המורים לא חל שום שיפור. נהפוך הוא: ככל שהשנים חולפות נכנסים למערכת ההוראה יותר ויותר מורים שידיעותיהם בנושאי יהדות דלות מאוד. המורים משקפים את דמותה של המערכת הכללית. מערכת חינוך שאינה מחנכת ליהדות, מוציאה גם מורים שאינם מכירים את היהדות.

התוצאה טראגית. בתי-הספר מגדלים בורים גמורים בכל הקשור ליהדות. אולי הם יידעו פיסיקה ואנגלית, אבל לא יהיה להם שום מושג על מורשת ישראל ועל כל אותם ערכים מופלאים שעם-ישראל שמר במשך כל הדורות. אחר-כך אל תתפלאו, אם תוצרי אותה מערכת החינוך יביאו לכם בן/בת זוג נוכרי הביתה, ואפילו לא יבינו מה רע בזה.

הורים יקרים, עכשיו אתם יכולים לבחור. בנפש ילדיכם הדבר!


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)