חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:38 זריחה: 6:29 י"ב בתשרי התשע"ט, 21/9/18
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

פורומים
אקטואליה במבט חב"די | בירורי הלכה ומנהג | דת ומדינה | היסטוריה חב"דית | הלכה | הרבי | חברה יהודית | חגים | חדשות | חזרה בתשובה | חינוך | יהדות | מנהגי חב"ד | מעמד האישה | משיח וגאולה | סיוע לנזקקים | פעילות חב"ד | פרשת השבוע | קידמה וטכנולוגיה | שלום ובטחון | תורת החסידות | תפילה לחולים

 חברה יהודית  
והחי יתן אל לבו יעקב | 21/10/09 01:11
נאמר בתלמוד (שבת ק"ו): "אחד מבני החבורה שמת ידאגו כל בני החבורה" וכן נאמר: "והחי יתן אל לבו".

אין אנו יודעים את דרכי הבורא יתברך - "הנסתרות לה'' אלוקינו" - ולעולם לא נוכל להבין בשכלנו מדוע מתרחשים מעשי רצח ומדוע הם מתאפשרים מצד ההשגחה העליונה. תינוק שנרצח בדקירות סכין בעריסתו, או ילדה שחוזרת מגן הילדים ונדרסת לעיני אחיה בן שמונה, אינם דברים שיכולים להתיישב בשכלו של בן אנוש. לא נוכל להבין זאת, מאחר ו"לא מחשבותי מחשבותיכם", כפי שנאמר על הקב"ה.

יש האומרים כי אם משהו אינו מובן להם, עליהם להסיק את המסקנות מכך. אבל זו טעות. האם ילד קטן שאינו מבין מדוע אמו לוקחת מידיו בכוח את קופסת הגפרורים, או מדוע היא מכניסה לפיו בכוח תרופה, רשאי להסיק שאמו מתנכלת לו?! הוא מבין שיש דברים שהוא לא מבין אבל הוא סומך על הוריו ואינו שונא אותם כמובן. כך אנו בטוחים שהקב"ה רוצה רק את טובתנו, אך לא נוכל להבין כיצד ניתן להתייחס כך למוות, קל וחומר למעשה רצח.

תהייה זו אינה חדשה. הבה נחשוב על מעשה הרצח הראשון בהיסטוריה האנושית:

התורה בספר בראשית (בראשית ד ג-ה) מספרת לנו: "ויהי מקץ ימים ויבא קין מפרי האדמה מנחה לה''. והבל הביא גם הוא מבכרות צאנו ומחלבהן וישע ה'' אל הבל ואל מנחתו" (מסביר רש"י: "ירדה אש וליחכה מנחתו). "ואל קין ואל מנחתו לא שעה ויחר לקין מאד ויפלו פניו". בהמשך נאמר (בפסוק ח''): "ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו".

מפשוטו של מקרא, סמיכות הרצח לאכזבתו של קין, מלמדת כי זה היה המניע, או אחד המניעים, דהיינו, בשל בעקבות הקנאה.

התורה עצמה מספרת לנו כי דוקא הבל, שהיה האיש הטוב בסיפור הזה, שהקב"ה העדיף את מנחתו, דוקא הוא נרצח.

יש לפנינו לכאורה קונפליקט בין ההבטחה שאם נבחר בטוב "ובחרת בחיים" נזכה לכל טוב, עד שאפילו "חרב של שלום לא תעבור בארצכם", לעומת סיפורו של הבל, שנרצח כתוצאה ממעשה טוב שעשה.

אני קורא לעורכי האתר להקדיש מאמר שיישב את הקונפליקט הזה. אני בטוח שיש לחסידות מה לומר בנושא זה.

בכל אופן, מה שמוטל עלינו הוא להפיץ את ערכי האמונה, שהם הערובה היחידה לעולם מתוקן וצודק.
נסיון תשובה אורי | 27/10/09 19:00
התשובה שאני מכיר היא שכל ההבטחות בתורה (פרט למצוות כיבוד הורים ושילוח הקן) התגמול עליהן הוא ברמת הכלל, ברמת העם. דהיינו - "אם בחוקותי תלכו", בתור אומה, אזי "ונתתי גשמכם בעיתם וכו''". אם כל עם ישראל היה שומר תורה ומצוות באדיקות ובשמחה והייתה מתרחשת אז השואה - באמת היה מקום לשאלה כזו.

יוצא מכך ש אין לאדם הפרטי שום הבטחה ושום ערובה שאם הוא יקיים מצוות לא יאונה לו כל רע, וגם אי אפשר שזה יהיה כך, משום שזה ייפגע בבחירה החופשית. במילים אחרות - כדי שימולא רצון הקב"ה בעולם הוא ברא מציאות של "צדיק ורע לו", ואין בתופעה זו חלילה שום ראיה להעדר השגחתו יתברך.

ובנוגע לחסרי בחירה, כגון תינוקות וכדו'', שנפגעים באסונות - גם זה מכורח המציאות שברא הקב"ה - כשהרשעים עוסקים ברשעתם הקב"ה ''מפזר'' את השפעתה של מידת הדין על כלל ישראל (משום שכל ישראל ערבים זה בזה, ושוב, כי אם רק אותם רשעים יקבלו את הדינים, אז חזרנו למציאות של "צדיק וטוב לו, רשע ורע לו" שכאמור לא יכולה להיות קיימת לבדה ללא היפך, "צדיק ורע לו" וכו'') ולכן אף ילדים ותינוקות ''סופגים'' את מידת הדין.

אל מי יש להפנות את האצבע המאשימה? רק אלינו.
האשמת הקב"ה עלולה להתפרש ככפיות טובה ח"ו - הקב"ה ברא את כל המערכת הזאת רק בשבילנו, נשמות-ישראל, כדי שנוכל לבחור בטוב וכדו''. כשאסון כזה קורה זה רק בגלל שחטאינו גרמו לכך, והאשמה היא רק שלנו, ובטח שאל לנו לבוא עוד בטרוניא כלפי הקב"ה, שכאמור, עשה את כל זה רק בשבילנו.

אבל עדיין, היחיד יכול לבוא ולטעון - למה דווקא לי? כנראה שהתשובה היא שהקב"ה בחר בו לישוא בנטל הכללי של עם-ישראל - כמו שאבא מבקש מבנו הבכור (צדיק) לסדר את הבלאגן שאחיו התינוק עשה (רשע), למשל. בנוסף - כידוע, מקור ה''השפעה'' של הייסורים הוא מ''עלמא דאיתכסיא'', מקום שהוא כה נעלה שההשפעות משם, שהן במקורם טובות לאין-שיעור, מתלבשות פה בעולם בלבוש הפוך, בלבוש של רע (וזה בשונה מהשפעות ''עלמא דאתגליא'', שהטוב הנמשך משם נמשך כטוב נראה ונגלה)
מערכת על של צדק בעולם אליהו | 28/10/09 09:49
חשוב מאוד להבהיר שישנה ודאות של מאה אחוז שכשיהודי עושה את רצון הבורא אזי הוא גורם לעצמו שפע חיובי!!! אמנם אין ודאות שזה יהיה היום או מחר, אך יש ודאות שבחשבון הכללי - הקב"ה ישלם לו כגמולו הטוב.

כמו כן חשוב מאוד להבהיר שברור לחלוטין שכשיהודי עושה את רצון הבורא הוא מגדיל את סיכוייו לזכות בטוב גשמי ורוחני בעולם הזה!!! זו הדרך היחידה שיש ליהודי כדי למצות את הסיכויים שיהיה לו טוב בעולם הזה - לעשות את רצון הבורא.

כמו כן חשוב להזכיר את עניין הגלגולים - כלומר לעיתים הקב"ה משלם לאדם שכר או עונש בגלגול אחר. וזאת בהתאם לחשבון הכללי של זכויות וחובות אותו אדם. כלומר הקב"ה מחליט אם לשלם לאדם על עשיית טוב, כעת, או בזמן אחר, לפי שיקולים רבים, ביניהם זכויות ועבירות אחרות שלו, או לדוגמה, יכול להיות שהקב"ה יודע שעלול לקרות משהו לא חיובי ל"ע ול"ע בזמן מן הזמנים לאותו אדם, ואז עקב עשיית מצווה היום, הבורא ישמור לו את הזכות כדי למנוע ממנו או להקל עליו את הצער שאמור היה להיות בעתיד.

סוף דבר - מערכת על של צדק בעולם היא דבר שרק הבורא יכול לעשות, וכך הוא אכן עושה.
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)