כידוע, החסידות לא "חידשה" דבר, אלא גילתה את פנימיות התורה שהיתה נסתרת מרוב העם עד לגילוייה. זו היתה תשובת הרבי לטענה שחדש אסור מן התורה, כלומר שהיהדות מושתתת על התורה שניתנה בסיני, וכל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש (הכוונה לתלמיד בזמן מאוחר ורחוק ממתן תורה), כבר ניתן למשה מסיני. לפיכך, תורת החסידות, מכונה גם תורת הסוד, וכמו תורת ה''קבלה'', אינם "חידוש" אלא גילוי.
הרבי, בדרך ההסברה הבהירה שלו, הפשיט מאד מושגים עמוקים בתורת החסידות והקבלה, באופן שאנשים כערכנו יבינו זאת. לרבי גם שיטה מיוחדת בלימוד תורת הנגלה. כך לדוגמא ביאוריו המאלפים בש"ס, על כך יצאו כמה ספרים, וכן ביאוריו על רש"י על החומש, ועוד ועוד, שנכתבו בסדרת ספריו "ליקוטי שיחות" וביאוריו בכלל על פרשיות השבוע ועניני דיומא. נקודות מתוך תורתו בתחום זה התפרסמו במסגרת המדור "שלחן שבת" בעלון השבועי הנפוץ "שיחת השבוע" וניתן לקרוא חלק גדול מהם, בחלוקה לפי פרשיות השבוע,
באתר זה.
אבל הדבר העיקרי שמייחד את הרבי בדורנו, הוא היותו מנהיג הדור ונשיאו. הדבר בא לביטוי בדאגתו של הרבי לכל יהודי בכל מקום באשר הוא, בלי שום הבדל אם הוא דתי או לא. את דאגתו זו הרבי הגשים באמצעות אלפי שליחים ששלח לכל פינה בעולם ובשליחויות מיוחדות ונקודתיות, ועל כך פורסמו מאמרים וסיפורים אין ספור. והדברים מוסיפים להתגלות מדי יום, בעדויות אישיות שמתפרסמות בכתבי העת החב"דיים ובראיונות אישיים שבועיים שמשודרים בתכניות "תורת חיים" של ג'ם.