חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:37 זריחה: 6:34 ט"ו בכסליו התש"פ, 13/12/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

'פרווה' בכלי בשרי
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1402 - כל המדורים ברצף
רוצחים משתחררים ופולארד נמק
יש חדש
להפוך את עשיו
יעקב ועשיו
איך משלימים
מידה כנגד מידה
התיבה הסגורה
האורות של עשיו
חצי מיליון ספרים ביריד אחד
'פרווה' בכלי בשרי

שאלה: מה דינו של מאכל 'פרווה' שבושל בכלי חלבי או בשרי? האם צריך להמתין מאכילתו עד אכילת בשר / חלב?

תשובה: אסור לבשל לכתחילה מאכל פרווה בכלי חלבי או בשרי, אם הכוונה לאוכלו עם הסוג השני (ויש מי שמתיר זאת מן הדין לבני ספרד).

מאכל פרווה שהתבשל בכלי בשרי 'בן יומו' (=שהתבשל בו בשר ב-24 השעות האחרונות) - מותר לאוכלו אפילו בארוחה חלבית, אך לא עם חלב ממש, אלא לפניו או אחריו. וכן להפך – מאכל שהתבשל בכלי חלבי מותר לאוכלו עם בשרי. ולבני ספרד מותר לאוכלו אפילו עם הסוג השני.

אם הכלי אינו 'בן יומו' - מותר לאכול את מאכל הפרווה עם מאכלים מהסוג השני אפילו לבני אשכנז.

יש אוסרים לכתחילה לבשל בכלי בשרי שאינו 'בן יומו' מאכל פרווה שהכוונה היא לאוכלו עם חלב, אלא בשעת הצורך, כשאין כלי אחר המתאים לבישול זה.

כל זה בתנאי שהמאכל, או רובו, איננו 'דבר חריף'.

אם הניחו מאכל פרווה רותח בכלי בשרי או חלבי נקי, אפילו 'בן יומו', אך קר, או הניחו מאכל פרווה קר בכלי בשרי או חלבי נקי 'בן יומו' והכלי רותח – מותר לאכול את מאכל הפרווה עם מאכלי בשר או חלב גם לבני אשכנז, מכיוון שבמצב כזה אין המאכל פולט מהכלי כדי לאסור את המאכל.

מקורות: שו"ע, רמ"א ונו"כ יו"ד סי' צה ס"א-ב. 'הכשרות' פ"י סעיף צג ואילך, וש"נ.

השלמה: בפינת ההלכה בגיליון 1400 דובר על ייבוש הידיים באוויר חם, במקום ניגובן אחרי נטילת ידיים. יצויין כי על-פי מנהג חב"ד נמנעים מלאחוז את הספל ביד אלא משתמשים במגבת, ובהיעדרה קשה לקיים את הנטילה כראוי, שכן קשה מאוד לייבש את ידית הספל במכשיר אחרי כל שפיכה.


   

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)