חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:32 זריחה: 6:01 ט"ז באב התש"פ, 6/8/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

התורה היא אמת, ואמת לא נפסקת
יהודי צריך להיות חדור כל-כך באהבת התורה ובהתלהבות של תורה – מצד זה ש"אורייתא וקודשא-בריך-הוא כולא חד" – עד שגם כשהוא פטור מלימודה, אין הוא מסוגל להינתק ממנה.

מאת: על-פי שיחת כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש

הגמרא (יומא לה,ב) אומרת: "עני ועשיר... באים לדין. לעני אומרים לו, 'מפני מה לא עסקת בתורה?'. אם אומר, 'עני הייתי וטרוד במזונותיי', אומרים לו, 'כלום עני היית יותר מהלל הזקן?!'... עשיר אומרים לו, 'מפני מה לא עסקת בתורה?'. אם אומר, 'עשיר הייתי וטרוד הייתי בנכסיי', אומרים לו, 'כלום עשיר היית יותר מאלעזר (בן חרסום)?!'". ומסיימת הגמרא: "נמצא, הלל מחייב את העניים, רבי אלעזר בן חרסום מחייב את העשירים".

נשאלת השאלה: ממה-נפשך – אם על-פי תורה חייב היה הנידון (העני או העשיר) בלימוד תורה, הרי שהוא מחוייב בזה מן הדין; ואם לא עשה כן, עליו דרשו רז"ל את הפסוק "כי דבר ה' בזה"! לאידך גיסא, אם על-פי דין פטור היה מלימוד תורה, כיצד אפשר לדונו לכף-חובה רק מצד הנהגתם של הלל הזקן או רבי אלעזר בן חרסום?

מדברי הגמרא הללו נמצאנו למדים דבר חידוש: גם אם על-פי דין תורה אין האדם מחוייב (בזמנים או במצבים מסויימים) ללמוד תורה, דורשים ממנו להתעלות על עצמו, להתגבר על כל המניעות והעיכובים ולעסוק בתורה. יהודי צריך להיות חדור כל-כך באהבת התורה ובהתלהבות של תורה – מצד זה ש"אורייתא וקודשא-בריך-הוא כולא חד" – עד שגם כשהוא פטור מלימודה, אין הוא מסוגל להינתק ממנה.

התורה נקראת (בברכות התורה) "תורת אמת" ובגמרא (ברכות ה,ב) נאמר, "אין אמת אלא תורה". התואר "אמת" ניתן לתורה דווקא, משום שהיא תמידית ואינה מותנית בדבר; בשונה אפילו ממצוות, התלויות בתנאי זמן ומקום.

כל דבר שהוא "אמת", אינו נפסק ואינו בטל לעולם. במסכת פרה (פרק ח משנה ט) מפרטת המשנה את סוגי מקווי-המים הכשרים לטהרה ואומרת: "המים המכזבים, פסולים. אלו הם המים המכזבים – המכזבים אחד בשבוע". כלומר נהרות שמימיהם פוסקים אפילו אחת לשבע שנים, נקראים "מכזבים" ופסולים. כאמור, מה שנפסק הוא כזב ומה שאמת – אינו פוסק.

הסיבה שדווקא התורה היא "אמת" – מכיוון שבה שם הקב"ה את עצמותו יתברך, וכמאמר, "אותי אתם לוקחים". כשיהודי לומד תורה הוא 'תופס' כביכול בקב"ה עצמו, כי "ה'עצם', כשאתה תופס במקצתו, אתה תופס בכולו" (מאמר הבעש"ט).

(על-פי שיחת כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע, חג השבועות תשח"י)


 
 
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)