חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:42 זריחה: 6:08 י"ד בחשון התש"פ, 12/11/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

תשעה מאזינים
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1415 - כל המדורים ברצף
הערכה – תנאי לשותפות
חדש על המדף
להגיע לאצבע החמישית
קטורת
להאריך בברכה
קדושת השבת
הלְבֵנָה הסודית
אליהו מבשר הגאולה
מי שומר לנו על הספרים
תשעה מאזינים

שאלה: האם יש לעשות 'חזרת הש"ץ' גם במקרה שאין תשעה המאזינים ועונים?

תשובה: בשולחן ערוך הביא מתשובת הרא"ש בנדון: "ואם אין תשעה מכַוְונים לברכותיו, קרוב להיות ברכותיו לבטלה".

ישנה דעת מהרי"ל, שאפשר לסמוך על שישה עונים (היינו חמישה, ועם הש"ץ הם שישה). הרבה פוסקים מכל העדות (ובכלל זה בעל 'יביע אומר' ז"ל) סומכים עליו אם יש ביטול מלאכה או טרחה גדולה של הציבור, וכל שכן אם בהעדר זה יש סכנה לקיום המניין.

אבל לפי אדמו"ר הזקן אין הש"ץ חוזר את התפילה בלי תשעה עונים.

פוסקים רבים סבורים שאפשר למנות בין התשעה (או השישה) אדם העומד להתפלל שמונה-עשרה עם הש"ץ, אף שאין הוא יכול לענות.

בשעת דחק גדולה יש מקילים לצרף קטן למניין, אבל למנהג הספרדים וחב"ד אין מקילים בזה.

אם רואים מראש שלא יהיו תשעה מאזינים, עדיף שיאמר את החזרה מי שטרם התפלל בלחש, שאז אין ברכותיו לבטלה.

אם התחילו את החזרה עם תשעה מאזינים ומקצתם יצאו החוצה או הפסיקו להאזין (ונשאר רוב מניין, היינו חמישה מאזינים) – אפשר להמשיך ולסיים את החזרה (בלי נשיאת כפיים, אלא "ברכנו בברכה המשולשת" בלבד) ולומר חצי קדיש לאחריה, וכן 'אשרי', 'למנצח', 'ובא לציון', וקדיש תתקבל שלאחריהם (והספרדים לא יאמרו חצי קדיש).

מקורות: שו"ע או"ח סי' נה ס"ב-ג וקכד ס"ד, ונו"כ. מג"א סי' נה ס"ק ח, ומשנ"ב ס"ק יט. שו"ע אדה"ז סי' נה ס"ג-ז וקכ"ד ס"ו. שלחן מנחם ח"א עמ' רה / שערי הלכה ומנהג ח"א ס"ע קלח. פסקי תשובות סי' קכד ס"ק ג,ט וסי' נה ס"ק ח,יא, וש"נ. הלכה ברורה סי' נה, בשעה"צ ס"ק מט, וש"נ.


   

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)