חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

בלי אכילה ושתייה
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1458 - כל המדורים ברצף
אחדות כוחות היא יתרון
יש חדש
הפשתן, הפחמי והניצוץ
החסידות
עבודה ויגיעה
למה שתי עיניים
יש קונה עולמו
בלי אכילה ושתייה
איש הייטק מבאר את הרמב"ם
דמי חנוכה

אנחנו אומרים 'ימות המשיח', אבל בימות המשיח עצמם יש כמה וכמה תקופות. התקופה הראשונה תשאיר את העולם במתכונתו הנוכחית, אלא שזה יהיה עולם מתוקן. בתקופה השנייה תשתנה מציאות העולם והשיא יהיה בתחיית המתים. התקופה האחרונה והעליונה ביותר היא זו המכונה בדברי חז"ל 'עולם הבא' (יש להבדיל בין 'עולם הבא' העתידי לבין 'עולם הבא' הרוחני והעכשווי, שמשמעותו גן עדן, והמיועד לנשמות לאחר צאתן מהגוף).

את העולם הבא הזה מתארים חז"ל (ברכות יז,א): "העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתייה, ולא פריה ורביה, ולא משא ומתן, ולא קנאה ולא שנאה ולא תחרות, אלא צדיקים יושבין ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה". תקופה זו היא פִסגת העלייה של העולם, וזו תהיה תכלית הבריאה כולה.

חוקים חדשים

הדבר דורש הסבר. הלוא זה יהיה אחרי תחיית המתים, שבה אפילו הנשמות שבגן העדן יחזרו לעולם הזה ויתלבשו בגוף גשמי. כיצד יוכל גוף גשמי להתקיים בלי אכילה ושתייה?

כדי להבין זאת עלינו להשתחרר מן המוסכמה שחוקי הטבע הם מחוייבי המציאות. נכון, העולם הזה מתנהל על-פי חוקי טבע מסויימים, מכיוון שכך בראו הקב"ה, אולם אין בכך שום הכרח. הרבה תופעות טבעיות יכולות היו להיברא בדרך אחרת לגמרי. וכי הקב"ה אינו יכול לברוא גוף שאינו נזקק לאכילה ולשתייה? ודאי שהדבר ביכולתו, אלא שהוא בחר לברוא גוף שנזקק למזון.

תורת החסידות מסבירה את הסיבה לדרך זו של בריאת הגוף. כיום הנשמה היא המחיה את הגוף. לגוף אין חיים משל עצמו, אלא הוא חי מהנשמה שבקרבו. לכן הגוף זקוק למזון, כי באמצעותו נוצר החיבור בין הנפש לבין הגוף. המזון מזין לא רק את הגוף, אלא גם את הנשמה. וכפי שפירש הבעש"ט (כתר שם טוב כה,ג, סימן קצד) את הפסוק (תהילים קז,ה) "רעבים גם צמאים נפשם בהם תתעטף" – שכאשר האדם רעב או צמא, הסיבה הפנימית היא ש"נפשם בהם תתעטף" – הנפש משתוקקת למזון הדרוש לה.

ההזדקקות של האדם למזון נובעת מהימצאות ניצוצות אלוקיים באותו מזון. נשמת האדם רוצה להשיג את הניצוצות הללו, ולכן האדם זקוק לאכילה ולשתייה, ובאמצעותן הנשמה משיגה את ניצוצות הקדושה הגבוהים הטמונים בתוך ה'חי', ה'צומח' וה'דומם'.

הגוף יחיה את הנפש

אולם לעתיד לבוא יתהפכו הדברים. לא הנפש תחיה את הגוף, אלא הגוף יחיה את הנשמה. שורשו של הגוף נעלה לאין ערוך מזה של הנשמה. בעוד הנשמה נלקחה מאורו של הקב"ה, הגוף הגשמי שורשו מעצמותו יתברך, שרק בכוחו ויכולתו לברוא יש גשמי מאין ואפס.

בימינו מוסתרת עליונות זו של הגשמיות; אדרבה, הגשמיות נחותה לאין ערוך מהרוחניות. אולם לעתיד לבוא, לאחר שהעולם יזדכך ויהיה כלי לגילוי האמת המוחלטת – תתגלה המעלה העצומה של הגשמיות, עד שהרוחניות תשאב את חיותה ממנה. לכן, באותו זמן תחדל הנשמה מלהחיות את הגוף, והיא עצמה תקבל את חיוּתה מן הגוף הגשמי.

שוב לא יהיה צורך באכילה ובשתייה, מכיוון שכל תהליך בירור הניצוצות כבר יגיע לסיומו. הנפש תחיה מגילוי עצמותו של הקב"ה שיאיר בגוף הגשמי, מכיוון שאז תתגלה מעלתה של המציאות הגשמית.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)