חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

חשיבותו של רגע
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
כשהמחלוקת מעוורת את עינינו
יש חדש
חשיבותו של רגע
מחלוקת
מה יוצא ממחלוקת
דינם של בעלי מחלוקת
הבטחה חלומית
טעותו של קורח
המורשת: לחפש את המאחד
כיבוד הכוהנים

אחרי שמשה רבנו שמע את טענותיהם של קורח ועדתו השיב להם: "בֹּקֶר וְיֹדַע ה' אֶת אֲשֶׁר לוֹ, וְאֶת הַקָּדוֹשׁ וְהִקְרִיב אֵלָיו, וְאֵת אֲשֶׁר יִבְחַר בּוֹ יַקְרִיב אֵלָיו".

מדוע ציין משה את ה'בוקר'? מפרש המדרש: "אמר להם משה: גבולות חָלַק הקב"ה בעולמו. יכולים אתם להפוך בוקר לערב? כן תוכלו לבטל את זו. שנאמר ויהי ערב ויהי בוקר, ויבדל, כך ויבדל אהרן להקדישו וגו'". כלומר, כשם שהגבולות בין הבוקר ובין הערב נקבעו על-ידי הבורא ואינם ניתנים לשינוי, כך ההבדלה שהבדיל הקב"ה בין אהרון ובין שאר בני ישראל אינה ניתנת לשינוי.

ההבדלה נקבעה

יש עוד דברים שעליהם נאמר בתורה שאין הם ניתנים לשינוי. למשל, ההבדלה שבין ישראל לעמים. על כך אמר בלעם בנבואתו: "וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב" – עם ישראל אינו מתערבב עם שאר האומות. כמו-כן הבטיחה התורה: "לְבִלְתִּי יִדַּח מִמֶּנּוּ נִדָּח" – יהודי לעולם לא יאבד, שכן הקב"ה ידאג להשיבו אל צור מחצבתו.

אבל אם הדברים האלה כבר קבועים ומוחלטים על-ידי הקב"ה, למה אנחנו נדרשים לעשות כל מאמץ שיהודי לא יתערבב עם אומות העולם? ולשם מה נדרשת הדבקות בקיום התורה ומצוותיה, אם ממילא שום יהודי לא יאבד ובסופו של דבר יחזור אל הקב"ה?

מניעת טעות רגעית

אותה שאלה אפשר לשאול על משה רבנו: הלוא הוא עצמו אומר שההבדלה בין אהרון הכוהן לשאר העם היא כמו ההבדלה שהבדיל הקב"ה בין הבוקר ובין הערב; אם כן, למה היה צורך ב'בריאה' מיוחדת (וכמאמר חז"ל ש'פי הארץ', שבלע את קורח ועדתו, נברא בערב שבת בין השמשות): "וְאִם בְּרִיאָה יִבְרָא ה', וּפָצְתָה הָאֲדָמָה אֶת פִּיהָ וּבָלְעָה אֹתָם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר לָהֶם"?

אלא שגם אם בסופו של דבר יתמלא רצונו של הקב"ה, הרי בינתיים עלול יהודי להימצא במצב שאינו ראוי. אכן, הקב"ה לא יקבל את הקטורת של מאתיים וחמישים האנשים והם ייענשו, אבל בינתיים בני ישראל עלולים לטעות אחר דבריהם של קורח ועדתו. כדי למנוע זאת הקב"ה בורא 'בריאה' מיוחדת, והארץ נפתחת ובולעת את מחוללי המחלוקת.

דאגה ליהודי

מכאן אנו למדים את חשיבותו של רגע בחיי יהודי. אכן, בסופו של דבר כל יהודי יחזור אל הקב"ה ואל תורתו, וגם יהודי שמנסה להתבולל בין העמים ייגאל וישוב אל חיק עם ישראל. אבל בינתיים עלול יהודי להימצא במצב לא רצוי, וזה סבל עצום לו עצמו וגם לשכינה השוכנת בתוך כל יהודי.

לכן עלינו לעשות הכול שיהודי יהיה קשור עם הקב"ה על-ידי התורה והמצוות ולא יתנתק מהקב"ה אפילו לרגע קטן; כי לצורך מניעת רגע קטן של טעות אחר קורח ועדתו חולל הקב"ה את הנס הגדול של פתיחת הארץ ובליעת קורח ועדתו.

(שיחות קודש תש"ל, כרך ב, עמ' 412)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)