חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

התשובה החלה אחרי המבול
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1607 - כל המדורים ברצף
העיוורון מול תרבות הרצח
יש חדש
התשובה החלה אחרי המבול
נח
מי מפחד ממי
שפיכת דמים
גורלות בסופה
עולם חדש
תיבת נח לילדים מיוחדים
כששוכחים להזכיר

המבול שהשמיד את החיים על הארץ גם זיכך אותה מהזוהמה המוסרית שמילאה אותה. זיכוך זה חידש את עניין התשובה. עד למבול היו שתי אפשרויות בלבד: צדיקים ורשעים. היו הצדיקים שקיימו את המצוות שניתנו לאדם הראשון ולמדו תורה (כפי שמובא בפרקי דרבי אליעזר שאדם הראשון למד תורה עם שת, וזה מסרהּ לבניו), ומולם היו החוטאים שמילאו את הארץ חמס.

הגמרא (סנהדרין קח, א-ב) מספרת "שהיה נח הצדיק מוכיח בהם... והיו מבזין אותו". תוכחתו של נח לא הועילה לעורר את בני דור המבול לתשובה. גם מאמציהם של מתושלח וחנוך, המתוארים במדרש, להקהיל קהילות ולעורר לתשובה – נכשלו.

שלב הביניים

היעדר בעלי תשובה בדור המבול נבע מעוצמת החומריות שמילאה את העולם. תשובה עניינה הזדככות; ההפך המוחלט מהחומריות. נח חי בתפר שבין התקופות, כפי שנאמר בנבואת יחזקאל כי נח נמנה עם השלושה ש"ראו שלושה עולמות", מכיוון שכדברי המדרש "ראה עולם בנוי, וחרב, ובנוי", "ראה עולם חדש".

המעבר מקצה לקצה לא היה מתרחש אילולא שלב הביניים – המבול, שמחק את המצב הקודם ואִפשר את המצב החדש, את ה"עולם חדש". כוח התשובה נובע מעצמותו של הקב"ה. רק בכוחו של 'נמנע הנמנעות' אפשר להפוך זדונות לזכויות. נמצא שהמבול הוא שנתן אפשרות שעצמותו של הקב"ה תבוא לידי ביטוי בעולם.

תקופות בחיי נח

זו הסיבה להתייחסות המנוגדת כלפי נח. מצד אחד המבול נקרא על שמו, "מי נח", מפני שלא התפלל על אנשי דורו. מנגד מובלטת מעלתו, כפי שכתוב: "כִּי מֵי נֹחַ זֹאת לִי, אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי מֵעֲבֹר מֵי נֹחַ עוֹד עַל הָאָרֶץ, כֵּן נִשְׁבַּעְתִּי מִקְּצֹף עָלַיִךְ וּמִגְּעָר בָּךְ".

אלו שתי תקופות בחייו של נח – קודם המבול ואחריו. השאלה הגדולה על נח היא מדוע אכן לא התפלל על אנשי דורו ולא לימד עליהם זכות. יש לומר שקודם המבול לא הייתה קיימת אפשרות התשובה, ונח לא היה יכול ללמד זכות על דורו. רק לאחר המבול התעלה העולם לדרגה חדשה שבה אפשר לעשות תשובה.

תשובה לצדיק

כדי שאדם יוכל ללמד זכות על חוטא, עליו למצוא בנפשו דבר משותף לעולמו של אותו אדם. כמו שידוע הסיפור מהבעש"ט, שראה כי אחד מתלמידיו מתקשה ללמד זכות על יהודי שחילל שבת, והבעש"ט סיבב את הדברים שאותו תלמיד יגיע לעיר בערב שבת ממש לקראת השקיעה, ויחוש כמה קשה יכול להיות הניסיון במצב כזה.

לכן נח לא היה יכול ללמד זכות על בני דור המבול, מפני שלא חווה בנפשו את עניין התשובה. מי שלא התנסה בניסיונות קשים אינו יכול להבין את פשר אי-הציות לקב"ה, ואיננו יכול ללמד זכות על אחרים. ואולם תקופה זו חלפה אחרי המבול, משעה שהתחדשה התשובה, וגם נח כבר היה יכול לחוש אותה בעצמו.

(תורת מנחם, כרך כט, עמ' 158)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)