חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:40 זריחה: 6:11 י"ז בחשון התש"פ, 15/11/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מה נשתנתה גלות זו מכל הגלויות?
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1630 - כל המדורים ברצף
עוגני הנצח בעולם משתנה
יש חדש
מה נשתנתה גלות זו מכל הגלויות?
פסח
עזרה ל'אלמנות'
פסח אינו מסתיים
אותות משמים
היסח הדעת – למעלה מהדעת
הגדה ששווה מיליוני דולרים
תענית בכורות ביום שישי

כל ילד שואל בליל הסדר את ארבע הקושיות, אבל תורת החסידות מסבירה את הקושיות האלה במשמעותן העמוקה. וכך מפרש אדמו"ר הרש"ב את "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות": במה שונה גלות זו (הגלות נמשלה ללילה) מכל הגלויות שקדמו לה?

עם ישראל עבר כמה וכמה גלויות – גלות בבל, גלות מדי ופרס, גלות יוון, אבל "הלילה הזה", הגלות האחרונה, ארוכה וקשה מכולן, עד שהדבר מעורר את התמיהה: "מה נשתנה?". מדוע גלות זו ארוכה וקשה כל-כך? קושיה כללית זו באה לידי ביטוי מפורט יותר בארבע הקושיות.

טהרה כפולה

"שבכל הלילות אין אנו מטבילין אפילו פעם אחת, הלילה הזה שתי פעמים". טבילה עניינה מירוק וטהרה. אדם שעבר עבירה, חלילה, צריך להיטהר ממנה. יש עבירות הגוף, כדוגמת איסורי אכילה ושתייה, ויש עבירות הקשורות בנשמה, כמו ביטול קריאת שמע ותפילה. ובזה ייחודה של הגלות הנוכחית, שבה "מטבילין שתי פעמים", כדי להיטהר משני סוגי העבירות, בעוד בגלויות הקודמות הטהרה הייתה חלקית בלבד.

לאחר מכן נשאלת הקושיה הבאה: "שבכל הלילות אנו אוכלין חמץ או מצה, הלילה הזה כולו מצה". חמץ מייצג התנשאות וגאווה, שהן השורש לכל דבר רע, ואילו המצה מורה על התבטלות ושפלות הלב. על כך אומרים: "שבכל הלילות", בכל הגלויות, שהגאולות שאחריהן לא היו שלמות, עדיין נותר שמץ של רע, המיוצג בחמץ; אך "הלילה הזה", הגלות שממנה ניגאל בגאולה האמיתית והשלמה, "כולו מצה" – לא תהיה מציאות של רע כלל.

הגשמיות כמרור

"שבכל הלילות אנו אוכלים שאר ירקות, הלילה הזה מרור". ירקות אינם מזון הכרחי, כמו לחם, אלא הם מוסיפים טעם באכילת הלחם.

הירקות רומזים להתייחסות של היהודי לגשמיות העולם הזה. בכל הגלויות התייחסו לגשמיות לעתים כאל "שאר ירקות", דבר המספק טעם ועונג, ולעתים ראו בה "מרור", דבר מר, המעסיק את האדם בהבלי העולם. אך "הלילה הזה מרור" – בגאולה מהגלות הנוכחית יהיה ברור שהגשמיות אינה אלא דבר מר ובלתי-רצוי, הגוזל מזמן לימוד התורה.

מנוחה שלמה

"שבכל הלילות אנו אוכלין בין יושבין ובין מסובין, הלילה הזה כולנו מסובין". הן ישיבה הן הסבה מייצגות מנוחה, אך ישיבה היא מנוחה חלקית ואילו הסבה מבטאת חירות מוחלטת. בכל הגלויות הייתה לעם ישראל מנוחה של פעם 'יושבין' ופעם 'מסובין'. רק בגאולה העתידה "כולנו מסובין" – תהיה מנוחה שלמה.

שואל הילד: "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות": הוא מתקשה להאמין שבגאולה השלמה נגיע לדרגה רוחנית שונה כל-כך מזו של הגאולות הקודמות, כאשר החושך נמשך גם אחרי הגאולה. והתשובה היא: "עבדים היינו... ויוציאנו". בני ישראל היו שרויים בעומק הרע של מצרים, ובכל-זאת הקב"ה לא עזב אותם אפילו לרגע אחד. וכשם שהוציאם "ביד חזקה", כך יהיה בגאולה העתידה, "כימי צאתך מארץ מצרים" בקרוב ממש.

(החג הראשון של פסח תשל"ב)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)