חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

משה בסנה
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1724 - כל המדורים ברצף
מכונית בלי מנוע ובלי גלגלים
יש חדש
הקשיים מרוממים אותנו
משה בסנה
שבועת הרבי
מחיה מתים
החידה נפתרה
משה, אליהו ומשיח
לבת אש בערבות השלג
הרמת יד

מעלת ה'סנה'

״ויאמר משה אסורה-נא״ (שמות ג,ג). רש"י מפרש: ״אסורה-נא – אסורה מכאן להתקרב לשם״. כשראה משה את מעלת האנשים הפשוטים על תלמידי החכמים, התעורר והגיע לדרגה של תשובה. ומהי 'תשובתו' של משה? ״אסורה מכאן להתקרב לשם״ – לא להסתפק במעמדו ומצבו הנוכחי אלא תמיד להתעלות בעילוי אחר עילוי.

(כתר שם טוב)

אסורה ואתקרב

מהפסוק הזה עלינו ללמוד, שכדי להגיע לידיעת המראה הגדול בהכרה פנימית, הדבר אפשרי רק על-ידי 'אסורה נא'. וכדברי רש״י – ״אסורה מכאן להתקרב לשם״.

(אדמו״ר הזקן)

תפקיד המנהיג

מן השמיים הראו למשה רבנו כי מנהיג ישראל חייב למצוא את 'לבת האש' שבתוך ה'סנה' ולגלותה.

(ספר השיחות תש״ב)

קדושה בסנה

מדוע הייתה ההתגלות למשה מתוך הסנה דווקא? אומר על כך המדרש: ללמדך שאין מקום פנוי מהשכינה, אפילו הסנה. וכך מבואר בחסידות, שאין לך דבר שהוא חוץ ממנו יתברך, וכמו שכתוב: ״את השמיים ואת הארץ אני מלא״.

(ספר המאמרים תש״ד)

לחוש בעוול

״של נעליך מעל רגליך״ (שמות ג,ה). מי שנועל נעליים לרגליו הולך על האבנים הקטנות הזרועות בדרכים, וכמעט אינו מרגיש בהן, ואילו ההולך יחף רגיש למכשול קל שבקלים. למשה, מנהיגם של ישראל, נאמר: ״של נעליך מעל רגליך״. לך יחף, וחוש בכל מכשול שתחת כף רגליך. עצור והגב על כל מעשה עוול ואי-צדק, ולו קל שבקלים.

(עוללות אפרים)

מעלת יישוב הארץ

אמרו חז״ל: לעולם ימכור אדם קורות ביתו וייקח מנעלים לרגליו. עד כדי כך חשובות הנעליים לאדם. אבל כשבאים לדרוך על אדמת קודש, להתיישב בארץ ישראל – של נעליך! כדאי אפילו להיות בלי נעליים ולהתגורר בארץ ישראל.

(פרדס יוסף)

שתי ראִיות

"ויאמר ה׳ ראֹה ראיתי״ (שמות ג,ז). אמר לו הקב״ה למשה, אתה רואה ראייה אחת, ואני רואה שתי ראיות. אתה רואה אותם באים להר סיני ומקבלים תורתי, ואני רואה אותם מקבלים תורתי – זה ״ראֹה״, אבל גם ״ראיתי״ – זה מעשה העגל.

(שמות רבה)

לא רואה עוון

מדוע משה, אבי הנביאים, לא ראה אלא ראייה אחת, את קבלת התורה בלבד ולא את מעשה העגל? משום שצדיק הרואה שיהודים יהיו חוטאים, אינו צדיק ואינו חוזה. משה רבנו ראה ביהודים את הטוב בלבד, את קבלת התורה, ולא את מעשה העגל.

(רבי לוי-יצחק מברדיצ'ב)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)