חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:37 זריחה: 6:17 כ"ד בחשון התש"פ, 22/11/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ל"ג בעומר – להשפיע בלי להיות מושפעים
"עד הגל הזה" ובתרגום לזמננו – ל"ג בעומר. ל"ג בעומר מסמל את התגלות פנימיות התורה בעולם. כאשר יהודי לומד (גם) את פנימיות התורה הוא נעשה חדור בהכרה ש"אין עוד מלבדו".

מאת: משיחת כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע

עריכה ועיבוד: שניאור זלמן רודרמן

כידוע, "ליכא מידי דלא רמיזא באורייתא" (אין דבר שלא נרמז בתורה), ובספרים מובא כי הרמז לל"ג בעומר הוא מהפסוק "עד הגל הזה" שנאמר (בפרשת ויצא) אצל יעקב ולבן.

כאשר מדברים על רמז בתורה, 'תורת אמת', ברור שלא מדובר (חלילה) בחידודי לשון, אלא חייב להיות קשר פנימי-מהותי בין הרמז לנרמז. מהו אפוא הקשר בין ה'גל' של יעקב ולבן ובין יום פטירת רשב"י – ל"ג בעומר?

יעקב ולבן מייצגים שני קטבים – קדושה מול טומאה. בעניין זה קיימת בעייתיות רבה: מצד אחד, חובה לחצוץ בין הקדושה לטומאה, כדי להימנע מכל השפעה שלילית של זו האחרונה. מצד שני, על צד הקדושה מוטל התפקיד למצוא ולגאול 'ניצוצות' אלוקיים שנפלו בידי הטומאה (וזו הסיבה הפנימית ללכתו של יעקב לחרן – "חרון אף של מקום").

נשאלת השאלה, הכיצד? איך אפשר לגאול ניצוצות קדושים מתוך סביבה של טומאה בלי להיות מושפעים ממנה? התשובה היא – לשם כך בדיוק הקים יעקב את ה'גל' בינו לבין לבן. גל אבנים זה שימש עדות ותזכורת תמידיות לכך שהקשר היחיד בינו ללבן מוגבל אך ורק למטרה אחת – גאולת ניצוצות קדושים.

עם בעיה זו נאלצים אנו להתמודד יום יום ושעה שעה: כיצד יכול יהודי לעבוד את הקב"ה בתוך מציאות העולם הגשמית והחומרית (ואף לגאול מתוכה ניצוצות קדושים) בלי להיות מושפע ממנה?

התשובה לכך היא: "עד הגל הזה" ובתרגום לזמננו – ל"ג בעומר. ל"ג בעומר מסמל את התגלות פנימיות התורה בעולם. כאשר יהודי לומד (גם) את פנימיות התורה הוא נעשה חדור בהכרה ש"אין עוד מלבדו". הוא יודע ומבין וחש שהכוח המחיה כל דבר ודבר בעולם הוא אלוקי. וכשברור שכל מציאות העולם היא למעשה, אלוקות, נחשפת אפסיות ה'עולם' ושוב אין בכוחו להשפיע לרעה.

זוהי גם ההכנה האמיתית לקראת הגאולה השלמה שתבוא בקרוב ממש, שבה לא יתבטל העולם ממציאותו הגשמית, אלא להפך, תתגלה לעין-כול מציאותו האמיתית, וכלשון הנביא, "ונגלה כבוד ה' וראו כל בשר יחדיו כי פי ה' דיבר" – הבשר הגשמי יראה אלוקות.

(על-פי שיחת כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע, ליקוטי-שיחות, כרך ג, עמ' 794)


 
 
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)