חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שלום ואחדות
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 965 - כל המדורים ברצף
הקלות הבלתי-נסבלת של המחלוקת
בציפייה לגאולה
יש חדש
נס המטות - הוכחה נצחית
שלום ואחדות
טענות וטרוניות
משפט אחד
ביעור המחלוקת
חשיבה לא-שגרתית בדרך ליהדות
ניקיון בית-הכנסת

דרשנים למחלוקת

"ויקח קורח". מפרש רש"י: "פרשה זו יפה נדרשת". פרשת המחלוקת היא אקטואלית בכל זמן. תמיד נמצאים למחלוקת 'דרשנים', שדורשים אותה יפה, כדי להרבות מחלוקת וריב בישראל.

(רבי יהונתן אייבשיץ)

בכוח הייחוס

"ויקח קורח בן יצהר בן קהת בן לוי". הכתוב מונה ומפרט את ייחוסם של קורח ואנשיו: בנו של פלוני, נכדו של פלוני, שכן על-פי-רוב זו 'זכותם' היחידה של בעלי המחלוקת. בכוח ייחוסם הם מעיזים לצאת למאבקם ולמלחמותיהם.

(החוזה מלובלין)

מחלוקות לשם שמים

אין שלום יוצא מתוך מריבה, ובפרט ממחלוקת לשם שמים. רוב הצרות והתלאות נולדות ממחלוקות לשם שמים, הרחמן יצילנו מהן.

(אדמו"ר הזקן, בעל התניא)

שנאת-חינם

שנאת-חינם היא שהאחד שונא את חברו סתם, על לא-דבר. לפעמים הוא ממציא טענה כלשהי, אבל אין זו אלא תואנה ועלילה, להצדיק את שנאתו. הסיבה האמיתית לשנאה היא ישותו, שאינה נותנת מקום לזולתו. חשוב הוא בעיני עצמו, והזולת ממעט את מציאותו.

(ספר המאמרים תרנ"ט)

פתאום מתקהלים

"ויקהל עליהם קורח את כל העדה" (במדבר טז,יט). לדבר של מצווה אין זה קל לאסוף את הציבור כולו; אולם כשמדובר במחלוקת, אזי נאספת "כל העדה" - בן-רגע מתקהלים ומתקבצים כולם...

(מטה אהרן)

עשירים ועניים

על-פי-רוב, בעלי המחלוקת הם העשירים, בבחינת "ועשיר יענה עזות", או העניים, שאין להם מה להפסיד. כך היה במחלוקת קורח - בראשה עמדו קורח, שהיה עשיר, ודתן ואבירם, שעליהם אומרים חז"ל שירדו מנכסיהם.

(אמרי שפר)

בשם הנפש

"את מחתות החטאים האלה בנפשותם" (במדבר יז,ג). בעלי המחלוקת הגרועים ביותר הם מי שמערבים בכך את הנפש, שמנהלים את המחלוקת כביכול בשם תיקון הנשמה, בשם יראת-שמים וכבוד ה'.

(רבי נפתלי מרופשיץ)

קשה המחלוקת

אדמו"ר האמצעי מליובאוויטש, רבי דובער, אמר: כמה קשה המחלוקת, עד אבדן ממש, ברוחניות ובגשמיות.

בונים במה

שנאת-חינם נפוצה ביותר בין עובדי ה'. כל אחד ואחד בונה במה לעצמו בתורה ובעבודה, על-פי דעתו ושכלו דווקא. ואין האחד מתאחד ומתחבר עם רעהו. כל אחד ואחד מבטל את הטוב שבעבודת חברו, וכל חיסרון שימצא בה, יגדיל וירחיב עשרת מונים.

(ספר המאמרים תרנ"ט)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)