חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

פרשת 'זכור'
פינת ההלכה

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1001- כל המדורים ברצף
כשמתקנים למעלה, מסתדר למטה
יש חדש
זיתים או שמן
מן המעיין - פורים
פלפולי פורים
"ונהפוך הוא" באמצ'סלב
סילוק הספקות
בציפיה לגאולה
הסיפור שמאחורי ה'תחביב'
פרשת 'זכור'

שאלה: מה המיוחד בקריאת פרשת 'זכור'?

תשובה: קריאת התורה בציבור כל השנה היא מדרבנן, מתקנת משה רבנו והשלמתה על-ידי עזרא הסופר. גם קריאת שתיים מתוך 'ארבע הפרשיות' הנקראות בחודש אדר ('שקלים' ו'החודש') היא מתקנת חז"ל. ואילו קריאת פרשת 'זכור' (ויש אומרים שגם פרשת 'פרה'), לדעת רבים מהפוסקים, היא מן התורה.

כך פסק אדמו"ר הזקן, שפרשה זו "היא חובה מן התורה שישמענה כל אדם מישראל".

נחלקו הפוסקים אם נשים חייבות לשמוע קריאה זו, לפי שאינן בנות כיבוש מלחמה. בדורותינו נהגו הנשים לבוא לבית-הכנסת לשמוע את הקריאה.

רבים נוהגים שאין מעלים קטן למפטיר זה, אף שהש"ץ קורא את הפרשה והוא מוציא את הציבור ידי-חובתו.

מי שלא שמע פרשת זכור, יש אומרים שיוצא ידי-חובה בשמיעת הקריאה של "ויבוא עמלק" בפורים. ויש הדורשים שימתין לפרשת תצא (שמסתיימת בפרשת 'זכור') ובקריאתה יכוון הש"ץ להוציאו ידי-חובתו.

מקורות: ב"ק פב,א. מגילה כט,א-ב. רמב"ם פי"ב מהל' תפלה. טושו"ע, נו"כ ומשנ"ב סי' תרפה ס"ז. שו"ע אדמו"ר הזקן סי' רפב סט"ז. אשי ישראל פל"ח ס"א, נטעי גבריאל הל' פורים פ"כ, וש"נ. 'אוצר מנהגי חב"ד' אדר, עמ' רמה. אנציקלופדיה תלמודית, ערך 'ארבע פרשיות' (א), כרך ב עמ' קסו.
(1001)


 

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)