חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מחיפוש עצמי לפטנט ייחודי
חיים יהודיים

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1004 - כל המדורים ברצף
גאולה בלתי-שגרתית
יש חדש
למה ציווה הקב"ה להקריב קרבנות
קרבנות
כשקשה – זה מחזיק
מה מציק לחסיד
לחפש פנימיות
בציפייה לגאולה
מחיפוש עצמי לפטנט ייחודי
כולנו מסובין

 

תורג'מן והערכה: קריאה בעזרת צורות וצבעים

ציוריו המקסימים של יצחק תורג'מן מעטרים ספרים, שראו אור בהוצאות מכובדות ותורגמו לכמה שפות. אחת מעבודותיו האחרונות, על מזמור 'אשת חיל', הולידה שיתוף-פעולה מרתק בינו לבין הרב עדין אבן-ישראל (שטיינזלץ). זה ספר בפורמט אלבומי, המציג את עשרים ושניים פסוקי המזמור, וכל פסוק מעוטר בציור מרהיב של תורג'מן, ומלוּוה פירוש מקורי של הרב אבן-ישראל, המבוסס על המשנה, התלמוד, המדרש, הקבלה והחסידות.

תורג'מן (49), אמן בכל מאודו, נולד בקזבלנקה שבמרוקו. כשהיה כבן שש עלתה משפחתו לארץ. הוא גדל כאן, שירת בצבא ולאחר מכן נסע לפריז ללמוד אמנות ולחפש את עצמו. למד ציור ב'בית-הספר לאמנויות יפות – בוזר', והִרבה לקרוא ספרים של הוגי-דעות צרפתים. במפתיע – ואולי בעצם לא – החזירוהו החיפושים פנימה, אל היהדות.

חזרה לארץ

אט-אט החל לקיים מצוות. דרכו החדשה מצאה ביטוי גם בדרך האמנות והיצירה, והוא החל לצייר ציורים יהודיים. בין השאר צייר את חמש המגילות (הציורים ראו אור בספר יפהפה), וציורים מהוויי יהדות מרוקו. עבודותיו זכו לחסות המוזאון לאמנות יהודית בפריז.

הוא התחתן והקים בית בצרפת. כשנולדה לו ולחנה רעייתו בתם הרביעית, החליטו לעלות לארץ. זה כארבע-עשרה שנים הוא מתגורר עם משפחתו (שהתרחבה בינתיים ומניינה כעת שבע נפשות) בפתח-תקווה, ומוסיף לצייר וליצור מהסטודיו שבביתו.

צורה, צבע וצליל

בימים האלה תורג'מן מפיץ יצירה שונה מעט – ערְכה ייחודית ללימוד קריאה בעברית. מאחורי הערכה יש שיטה חדשנית ויוצאת-דופן שפיתח, הנקראת 'צורה, צבע וצליל'.

"התחלתי לפתח את השיטה כאשר ילדיי הגיעו לשלב של לימוד קריאה", מספר תורג'מן. "נוכחתי בקושי הרב של הילד לזכור עשרה סימני ניקוד, נוסף על האותיות עצמן. החלטתי אפוא לרתום למשימה שני עזרים, שהם גם מושרשים אצל הילד מגיל צעיר מאוד וגם ידידותיים כלפיו – צבע וצורה. ילד מגיל רך מאוד צובע בצבעים מגוּונים, ומבחין בין אבטיח אדום לפרח צהוב ולשמים כחולים. הוא גם יודע להבדיל בין כדור עגול לקובייה מרובעת או לביצה אליפטית".

ניקוד וצורות

תורג'מן חילק את כל הנקודות לחמישה צלילי הבעה – אָ, אִי אוֹ, אֵ, אוּ, ולכל צליל הצמיד צורה הנדסית קבועה וגם צבע קבוע. כך, למשל, אות שצלילהּ אִי תופיע לעולם בתוך עיגול כחול. לעומת זה, אות שצלילה אֵ, תופיע תמיד בתוך משולש סגול. בבואו לזהות את צליל הקריאה הנכון של האות שלפניו, יסייעו אפוא לילד גירויים נוספים, מעולם הצבעים והצורות. בשלבים מתקדמים יותר ישילו אט-אט האותיות את הצורות הצבעוניות, המשמשות להן רקע, והילד יסתפק בניקוד בלבד.

הערְכה של תורג'מן רשומה כפטנט ומוּכרת על-ידי משרד החינוך (ערכה זו מתאימה לקוראים בהברה ספרדית בלבד ולא לילדי 'חדרים', המבחינים בין צירי לסגול ובין חולם לקמץ). היא כוללת שתי מערכות כרטיסים עשויי פלסטיק קשיח ('קל ניקוד' ו'קל מילים'), ספר ללימוד קריאה על-פי השיטה, עם ציוריו היפים של המחבר, וכרזה המכילה אותיות, תנועות, ציורים ומילים. טל' 03-9095070.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)