חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הגדה שגילתה לעולם את הגאונות
חיים יהודיים

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1005 - כל המדורים ברצף
יום של הודיה והתחזקות
יהודי נדרש להשפיע על העולם
שבת הגדול
שכר טרחה
בעקבות הרכוש האבוד
אמונת הגאולה
בציפייה לגאולה
הגדה שגילתה לעולם את הגאונות
מזון פסח לחיות-בית

 

הרב אשכנזי וההגדה של הרבי. גאונות מדור אחר

אי-אפשר לתמצת במסגרת המדור את שפע הגילויים שחושף הרב מרדכי-שמואל אשכנזי על פירושו של הרבי מליובאוויטש להגדה של פסח. הוא פותח בשתי אנקדוטות, הזכורות לו מימי בחרותו, כאשר התגורר בבית הוריו בתל-אביב: "הגאון הרב יוסף זווין החזיק בביתו אוסף עצום של הגדות, ובכל-זאת אמר לי: 'בליל-הסדר אני יושב עם ההגדה של הרבי'".

עוד הוא מספר: "נכנסתי לספריית הרמב"ם בתל-אביב, והבחנתי כי ההגדה של הרבי תויקה על-שם אדמו"ר ה'צמח-צדק' מליובאוויטש. אפשר היה להבין את הטעות, שהרי ל'צמח-צדק' ולרבי שם זהה. נכנסתי למשרדו של המנהל, הגאון הרב ראובן מרגליות – תלמיד-חכם גדול, חוקר פורה ומחבר כחמישים ספרים בכל מקצועות התורה – והעמדתיו על הטעות. לא אשכח את תגובתו: 'ידעתי שהרבי גדול בתורה', אמר, 'אבל עד כדי כך?! הייתי בטוח שמדובר במחבר מדור אחר!...'".

למה ו ב'ורחץ'

יצירתו של הרבי על ההגדה ראתה אור בשנת תש"ו, ובמידה רבה חשפה לראשונה, לפני העולם, את גדולתו התורנית הבלתי-רגילה. הרב אשכנזי, רבו של כפר-חב"ד ומחשובי פוסקי ההלכה בזמננו, יודע להעריך יצירה תורנית. הוא-עצמו חיבר ספרים רבים, שזוכים להערכה רבה בעולם התורה. ביניהם שישה כרכים, בני כשלושת-אלפים עמודים, המפענחים ומפרשים את ארבעת הפרקים שבהלכות תלמוד-תורה לאדמו"ר הזקן, רבי שניאור-זלמן מלאדי.

הנה דוגמה קטנה אחת, מרשימת סימני הסדר המופיעה בפתח ההגדה: מדוע רק המילה 'ורחץ' זכתה לו' החיבור, בשונה משאר סימני הסדר? הרבי מציג שלושה טעמים: "למען שיהיו כל התיבות שבסימן זה בשתי תנועות. עוד יש להסביר תוספת הו' – להדגיש שצריך להיות קדש ואחר-כך רחץ, אף למי שאין נוהג כן בשאר ימות השנה (וכדעת הט"ז וח"י ריש סימן תע"ג), או שאף מי שרוחץ קודם קדש (כדעת הב"ח שם) חוזר ורוחץ. מאבא מורי שמעתי על-דרך הסוד לבאר דיוק הו', כי קדש ורחץ רומזים על ג' ראשונות דחכמה (קדושה) וד' ראשונות דבינה (טהרה, רחיצה) שלא היה בהם פירור ושבירה, כי לקחם עתיק לחלקו. מה-שאין-כן י"ג בחינות הנשארות (כנגד שאר י"ג סימני הסדר). וזהו אשר קדש ורחץ בא בו' החיבור". הנה שלושה טעמים, הנובעים משלושה עולמות – פונטיקה, הלכה וקבלה.

טעם אחר לסדר

"מדובר בגאונות שמקיפה את כל חדרי התורה", אומר הרב אשכנזי. "אין כמעט אבן בהגדה שהרבי לא הפך. הוא דן במבנה שלה – מי סידר אותה, באיזו תקופה, וכיצד הושפעו מזה השפה והסגנון. הוא מצביע על חמישה היבטים הלכתיים המייחדים את הקידוש בליל-הסדר מהקידוש שבכל יום-טוב. כך גם אכילת המצה בפסח, לעומת חובת אכילת פת בשאר החגים. הוא מציג לא-פחות משישה הבדלים מהותיים בין המצווה לספר ביציאת מצרים בפסח, לבין חובת זכירת יציאת מצרים בכל יום ויום. מדוע יש לכוון כוונות על-פי הקבלה, בשפיכת היין בעת אמירת המכות?

"ברוח הילל הזקן בהגדה אפשר לומר, שהרבי 'כורך' ביאורים הלכתיים, החושפים חריפות ובקיאות יוצאות-דופן, והכתובים בקיצור נמרץ, כדרך הרוגוצ'ובי, עם הסברים קבליים, ועם מנהגים קדומים ופירושים מעוררים בשיטת החסידות. פירושיו של הרבי מעניקים טעם אחר לגמרי לסדר!", מסכם הרב.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)