חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ישראל ודגים
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1094 - כל המדורים ברצף
הטכנולוגיה – ברכה וסכנה
יש חדש
ללמוד תורה עם הנינים
ישראל ודגים
כיצד מברכים
חתונה במועדה
הקץ הראשון
כוחה של חברותא
ההלכה נותנת לכם פתרונות
מסיבת הפתעה

קיום מעל לטבע

"וידגו לרוב בקרב הארץ" (בראשית מח,טז). קיומם של בני-ישראל הוא מעל הטבע, כשם שאין זה מדרך הטבע שדג יחיה ביבשה – "בקרב הארץ".

(חתם סופר)

דמיון בדבר אחד

מעלתם של הדגים שהם פרים ורבים ואין עין הרע שולטת בהם. חסרונם הוא שכל הגדול מחברו בולע את חברו. ברכת יעקב הייתה "וידגו לרוב" – שיהיו דומים לדגים רק בדבר אחד ("לרוב") – שיהיו פרים ורבים כמותם, ולא בעניין השני.

(פורת יוסף)

ביטול למקור החיים

הנבראים צריכים להיות בטלים לאור ה' ולחיוּת האלוקית המהווה ומחיה אותם, בדוגמת הדגים שחשים ביטול גמור למים שבים, מקור חיותם.

(ספר המאמרים תד"ש)

נשמות מאצילות

בפסוק זה יש רמז לנשמות של עולם האצילות. הנשמות האלה, גם בהיותן למטה, "בקרב הארץ", משולות לדגים שבים. כשם שהדג מובלע במקורו ומקורו הוא כל חיותו, עד שכשהוא פורש ממנו מיד הוא מת, כך נשמות אלה הן בבחינת ביטול ודבקות מוחלטת באלוקות.

(ספר המאמרים תרס"ו)

תמיד טהורים

דגים טהורים, שיש להם סימני טהרה, נשארים בטהרתם לעולם, מה שאין כן בעלי-חיים שביבשה, שעלולים להתנבל בשחיטה ולהיטרף בכל מיני טריפות. לכן בירך יעקב אבינו את בני-ישראל שיהיו בדוגמת הדגים, שעומדים תמיד בטהרתם.

(מאוצרנו הישן)

בלי עין הרע

מי שחושש מעין הרע יאמר שהוא בא מזרעו של יוסף, שלא שולטת בו עין הרע, שנאמר "וידגו לרוב בקרב הארץ". מה דגים שבים מים מכסים עליהם ואין עין הרע שולטת עליהם, אף זרעו של יוסף אין עין הרע שולטת בהם.

(על פי ברכות נה,ד)

כולם יוסף

יש להקשות: הלוא העצה הזאת נתונה לכל ישראל, ואיך יאמר כל איש ישראל שקר, שהוא מזרעו של יוסף? אלא כל ישראל נקראים 'יוסף', כפי שנאמר (תהילים פ,ב) "נוהג כצאן יוסף". כל ישראל נקראים על שם יוסף, לפי שהוא פירנסם וכילכלם בימי הרעב.

(המהרש"א)

דרגות בנשמות

בנשמות יש שתי דרגות כלליות: האחת, נשמות הנקראות דגי הים, שהן נשמות דאצילות, שבבחינת ייחוד ממש באור אין-סוף, והשנייה, נשמות שבדוגמת הנבראים שבארץ הנראים כדבר נפרד, והן הנשמות שבעולמות בריאה, יצירה ועשייה.

(ספר המאמרים תרצ"ט)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)