חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:38 זריחה: 6:15 כ"ב בחשון התש"פ, 20/11/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

קיום מצוות בדרך הטבע
שלחן שבת

פרשתנו נפתחת בהתגלותו המיוחדת של הקב"ה לאברהם – "וירא אליו ה' באלוני ממרא". הגמרא אומרת: "אותו היום יום שלישי של מילה של אברהם היה, ובא הקב"ה לשאול באברהם". כלומר, הקב"ה בא אל אברהם לביקור חולים, ביום השלישי למילתו.

נשאלת כאן השאלה, מדוע המתין הקב"ה ובא לבקר את אברהם רק ביום השלישי, ולא בא אליו קודם-לכן? הלוא בימים הראשונים הסכנה גדולה יותר, ואילו ביום השלישי הנימול כבר בשלב של ריפוי והחלמה. מדוע אפוא לא בא הקב"ה לבקר את אברהם כאשר 'מחלתו' הייתה גדולה יותר, ובא דווקא ביום השלישי, כאשר כבר היה בשלב של החלמה?

ביקור בלי פרסום

בעל 'אור-החיים' הקדוש משיב, שהקב"ה דחה את ביקורו אצל אברהם ליום השלישי בגלל ההלכה "אין מבקרין את החולה אלא מיום שלישי והלאה".

אולם תירוץ זה אינו מספק. הסיבה להימנעות מביקור חולים עד היום השלישי נובעת מהצורך להימנע מפרסום מחלתו של האדם, בתקווה שיחלים במהרה. טעם זה אינו שייך בביקורו של הקב"ה, שהרי הקב"ה יכול לבקר את החולה בלי 'פרסום'. וכפי שאכן היה ביקורו אצל אברהם, ביום שבו לא היו עוברים ושבים, וממילא בלי 'פרסום'.

מצווה אחת

התשובה לשאלה זו קשורה לייחודה של מצוות מילה אצל אברהם אבינו. תורת החסידות מסבירה בהרחבה את ההבדל המהותי בין המצוות שקיימו האבות למצוות שניתנו במתן-התורה. המצוות של האבות היו בעיקר במישור הרוחני ולא חדרו לתוך המציאות הגשמית, ואילו המצוות שלנו מחדירות קדושה לתוך המציאות הגשמית.

אולם כדי ש"מעשי אבות" יהיו "סימן לבנים" הייתה צריכה להיות אצל האבות לפחות מצווה אחת הדומה למצוות שלאחר מתן-התורה. זוהי מצוות המילה, אשר קדושתה חודרת גם לבשר הגשמי. על-כן היה אברהם אבינו צריך לקיים מצווה זו כדרך קיום המצוות שלאחר מתן-התורה.

אחד הפרטים שקבע הקב"ה במצוות שלאחר מתן-התורה, שהמצוות צריכות להתקיים בדרך הטבע ולא על-ידי נס. הואיל והמצוות צריכות לפעול זיכוך בעולם הגשמי, עליהן להתבצע בדרך הטבע, כדי שגם טבע העולם יזדכך ויתקדש.

לזכך את הטבע

על-כן בא הקב"ה לבקר את אברהם רק ביום השלישי. לו היה בא קודם לכן, היה ביקורו פועל רפואה ניסים ועל-טבעית, ובכך הייתה נפגמת טבעיותה של מצוות המילה. לכן בא הקב"ה לבקרו רק ביום השלישי, כאשר המילה כבר בשלב ריפויה, וביקורו של הקב"ה אינו פועל נס שלמעלה מדרך הטבע.

מכאן אנו למדים הוראה, שאין להיבהל מקשיים טבעיים על קיום התורה ומצוותיה. איננו צריכים לחפש קשיים, אבל כאשר נתקלים בקשיים, יש להתגבר עליהם בדרך הטבע, ובדרך זו להפוך גם את הטבע עצמו כלי לאור האלוקי.

(לקוטי שיחות כרך ה, עמ' 77)


 
 
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)