חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:36 זריחה: 6:13 ל' בשבט התש"פ, 25/2/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הכול נובע מהכוונה האלוקית
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ' לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1136 - כל המדורים ברצף
שנה שכולה התקהלות
יש חדש
הכול נובע מהכוונה האלוקית
חג הסוכות
לא לדרוך
ברגע האחרון
ניצחון בגוג ומגוג
אין הידור גדול מזה
"האחריות עלינו, רבני ישראל"
מצוות 'הקהֵל'

בשירת האזינו מתוארים אירועים קשים שיפקדו את עם-ישראל והסבל שיסבלו מאומות-העולם. הגויים עלולים לחשוב ש"ידֵנו רמה, ולא ה' פעל כל זאת". על כך אומרת השירה, שמחשבות אלה מעידות ש"אין בהם תבונה". לוּ הייתה בהם חכמה, היו מבינים שדבר כזה לא היה מתאפשר "אם לא כי צורם מכרם וה' הסגירם". הקב"ה הוא שמכר כביכול את עמו והסגירו לאויביו.

בפסוק זה טמון יסוד חשוב: כל הפורענויות שאירעו לעם-ישראל לא נבעו מסיבות טבעיות או מתוקפם ועוצמתם של הגויים, אלא הם קרו אך ורק מפני שכך עלה ברצונו של הקב"ה, מטעם הידוע ליוצר בראשית.

מוותרים על הרכוש

דבר זה מתחיל בגלות הראשונה. המצרים היו יכולים לשעבד את בני-ישראל רק משום שהקב"ה קבע שכך יהיה, כפי שהודיע לאברהם אבינו: "גר יהיה זרעך בארץ לא-להם ועבדום ועינו אותם". הקב"ה גם הבטיח ש"אחרי-כן יֵצאו ברכוש גדול".

הגמרא אומרת, שכאשר עמדו בני-ישראל לצאת ממצרים ביקש הקב"ה מבני-ישראל שישאלו מהמצרים כלי כסף וכלי זהב, "שלא יאמר אותו צדיק (אברהם), 'ועבדום ועינו אותם' – קיים בהם, 'ואחרי-כן יצאו ברכוש גדול' – לא קיים בהם". אמרו בני-ישראל, אנו מוותרים על ה'רכוש גדול' ובלבד שנצא מהגלות, אולם הקב"ה הוציא אותם ממצרים רק לאחר שהתקיימה ההבטחה "ואחרי-כן יצאו ברכוש גדול".

מוכרחים להמתין

לכאורה טענתם של בני-ישראל צודקת. וכי הם צריכים להתעכב עוד ועוד בגלות רק כדי שלאברהם אבינו לא תהיה טענה מדוע לא נתקיים "ואחרי-כן יצאו ברכוש גדול"?!

אלא מזה מובן שכללות הגלות והשעבוד של בני-ישראל במצרים לא הייתה עניין טבעי, אלא כך עלה ברצונו יתברך. וכמו-כן רצה הקב"ה שאחרי הגלות "יצאו ברכוש גדול". לכן כל זמן שחסר ה'רכוש גדול' לא הושלמה הכוונה העליונה שבכל העניין של גלות מצרים, ובני-ישראל מוכרחים להמתין עד שגם הדבר הזה יגיע לשלמותו, בדיוק כפי הכוונה העליונה.

הטוב שאחרי הייסורים

כך עלינו לראות גם את הגלות הנוכחית, ואת הסבל האיום והנורא שבני-ישראל סבלו בה. הסיבה לכל הגזֵרות והשמדות היא שכך גזר הקב"ה, מטעם הידוע לו. אולם הקב"ה הבטיח על-ידי עבדיו הנביאים, כי אחרי הגלות והייסורים תבוא הגאולה, עם כל הייעודים הנפלאים שיהיו בה, ועד ש"ואמרת ביום ההוא אודך ה' כי אנפת בי" – בני-ישראל יודו לקב"ה על כל הסבל שעברו, שכן על-ידו הגיעו לטוב המופלא של הגאולה.

אם-כן, אחרי שכבר עברנו את כל התלאות והייסורים של הגלות, בוודאי אין היהודים יכולים להסתפק בחיי שקט ושלווה ובהפסקת הרדיפות, אלא עליהם לדרוש – מתוך ידיעה שהם ראויים לזאת – שתבוא הגאולה האמיתית והשלמה, "ישוב אפך ותנחמני".

(תורת מנחם כרך יט, עמ' 323)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)