חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

אותו מלאך, אותה הגנה
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1149 - כל המדורים ברצף
להשלים את המלאכה
יש חדש
אותו מלאך, אותה הגנה
גילוי הקץ
למחול מיד
הצדיק והמושל
חישובי קיצים
יצר מתחפש
לוחמה פסיכולוגית כנשק מכריע
ניקוי בגד בשבת

כאשר הביא יוסף את שני בניו, מנשה ואפרים, לפני יעקב כדי שיברכם, בירך אותם יעקב: "המלאך הגואל אותי מכל רע יברך את הנערים... וְיִדגו לרוב בקרב הארץ". יעקב בירכם, שאותו מלאך שגאל אותו והצילו, הוא שיברך את הנערים. מדוע הדגיש יעקב שהמברך יהיה אותו מלאך שגאל אותו דווקא?

יעקב נזקק להגנה ולסיוע של המלאך בהתמודדות שלו עם לבן הארמי. טענתו של לבן הייתה: "הבנים בניי". הוא היה מוכן לקבל את העובדה שיעקב עצמו מתנהג שלא כמקובל בחרן, אבל תבע שהילדים יהיו 'בניי', ילכו בדרכו (של לבן) ויאמצו את תפיסת-העולם ודרך ההתנהגות של חרן.

לא מדובשך ולא מעוקצך

לבן טוען שאי-אפשר לגדל ילדים בחינוך על טהרת הקודש, אלא חייבים להכניסם כבר בגיל הרך לענייני הפרנסה, ולהחדיר בהם את ההנחה שעוד בהיותם ילדים עליהם לחשוב על מקצוע ואפיקי פרנסה. איך אפשר שילד יהיה שקוע כל-כולו בענייני תורה וקדושה בלי לדאוג ממה יתפרנס כשיהיה גדול.

על כך אמר ללבן המלאך של יעקב: "הישמר לך פן תדבר עם יעקב מטוב עד רע". המלאך אומר לו: "לא מדובשך ולא מעוקצך". אל תדאג לפרנסתם של הילדים האלה ואל תתערב בדרך חינוכם. הקב"ה, שזן ומפרנס את העולם כולו, ודאי ימצא דרך לפרנס אותם בעתיד, וחלילה להם מלאמץ את תפיסות-העולם של חרן.

חינוך טהור

בברכה הזאת בירך יעקב אבינו גם את בניו של יוסף. אף הם גדלו והתחנכו במצרים, ערוות הארץ, ונזקקו לסיוע מיוחד שלא יספגו את השקפת-העולם המצרית. לכן בירכם יעקב שאותו מלאך שהגן עליו בחרן – "יברך את הנערים", ואף בניו של יוסף יתחנכו בחינוך הראוי לשבטי-ישראל.

חז"ל מלמדים אותנו על חשיבות החינוך הטהור של ילדי-ישראל, 'הבל שאין בו חטא'. הדבר מטיל אחריות כבדה על ההורים והמחנכים, לוודא שאכן הילדים מקבלים חינוך טהור, בלי שיחדרו לתוך עולמם תפיסות-העולם הרוֹוחות במדינה שהם חיים בה.

אצטלה של יראת-שמים

היצר הוא, כידוע, אומן במלאכתו, ואינו בא אל יהודי ירא-שמים בהצעה ישירה לפגוע בחינוך הילדים. לכן הוא מתעטף באצטלה של יראת-שמים וטוען שצריכים להבטיח את פרנסתם של הילדים וללמדם מקצוע. היצר אף מסתמך על מאמרי חז"ל בדבר הנחיצות שהאדם ילמד את בנו אומנות וכדומה.

אבל מאחורי הטענות האלה מסתתר יצר הרע. אכן, חז"ל הורו לאב ללמד את בנו אומנות, אבל הדבר נעשה בגיל מבוגר, כאשר האדם כבר עומד סמוך לזמן שבו עליו לפרנס את עצמו ואת בני-ביתו, אך בגיל הרך היה הילד והנער שרוי כל-כולו באווירה טהורה של תורה וקדושה. חינוך כזה הוא המבטיח שהילדים יגדלו יהודים בריאים, וההורים ירוו מהם נחת אמיתית בגשמיות וברוחניות.

(תורת מנחם כרך כב, עמ' 102)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)