חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"ב בניסן התשפ"ד, 20/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

כוהנים
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1166 - כל המדורים ברצף
אחדות יהודית מצמיחים מלמטה
יש חדש
לנצל התעוררות שבאה מלמעלה
כוהנים
תלמיד-חכם אמיתי
רפואה ותמורתה
גילוי האמת
זו השתטחות
בגיל ארבע-עשרה הקים עמותה
קו התאריך

תמיד ראשון

"וקידשתו כי את לחם אלוקיך הוא מקריב" (ויקרא כא,ח). תנא דבי רבי ישמעאל: 'וקידשתו' – לכל דבר שבקדושה, לפתוח ראשון ולברך ראשון וליטול מנה יפה ראשון.

(גיטין נט,ד)

כמו תרומה

איזו קדושה יש ב'ליטול מנה יפה ראשון'? אלא מי שהוא ראשון לכל דבר שבקדושה מותר לו ליטול מנה יפה ראשון, והמנה היפה נעשית אצלו דבר שבקדושה, כמו תרומה לכוהן.

(מאוצרנו הישן)

אח לכל אחד

"והכוהן הגדול מאחיו" (ויקרא כא,י). הכוהן הגדול צריך להיות מאחיו – אח ורֵע לכל אחד ואחד, שירגיש בצרת העם ושמחתו, כמו ביגונו ושמחתו של אח.

(החוזה מלובלין)

גדולה יהודית

על "והכוהן הגדול מאחיו" אומרת הגמרא (יומא יח) "גדלהו משל אחיו". גדולתו ועליונותו של הכוהן הגדול, של המנהיג בישראל, צריכה להיות 'משל אחיו' – גדולה יהודית, הנובעת מגדולה בתורה ובמצוות, ולא גדולה הבאה מתורות זרות.

(רבי יונתן אייבשיץ)

קרבה לכלל-ישראל

"ועל כל נפשות מת לא יבוא" (ויקרא כא,יא). הכוהן הגדול צריך להתעלות מעל משפחתו הפרטית, ועליו לתת את דעתו על הכלל. לכן אמרה התורה "ועל כל נפשות מת לא יבוא, לאביו ולאימו לא ייטמא", כדי שאצל הכוהן הגדול לא תהיה תחושת קִרבה למשפחתו מלכלל ישראל.

(רבי מנחם-מנדל מקוצק)

כבוד הכהונה

"איש מזרעך לדורותם אשר יהיה בו מום לא יקרב להקריב לחם אלוקיו" (ויקרא כא,יז). שלא ישמש בעבודה בעל מום. ולא בעל מום בלבד, אלא אף הכיעורים פוסלים בכוהנים, לפי שאין האדם מכובד אצל ההמון אלא בשלמות איבריו ויופי בגדיו.

(מורה נבוכים)

ברכת השלום

אהרון הכוהן היה אוהב שלום ורודף שלום. בברכת כוהנים נאמר "כה תברכו" – שישראל יתברכו ממידותיו של אהרון הכוהן, שאף הם יהיו רודפי שלום ואוהבים זה לזה.

(החוזה מלובלין)

איך מברכים

לא נאמר לכוהנים לשון ציווי שיברכו את העם, אלא נאמר "כה תברכו" (במדבר ו,כג), כי טבעם של הכוהנים הוא לברך, משום שמידתם היא מידת החסד, והתורה נזקקה רק לצוות איך עליהם לברך את העם.

(רבי אברהם-מרדכי מגור)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)