חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

תורה במדבר
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1168 - כל המדורים ברצף
כאיש אחד בלב אחד
יש חדש
שלמות גשמית ושלמות רוחנית
תורה במדבר
תפילה מקדימה
מצווה ושכרה
שלום בינינו
כשכואב ליהודי
איכות סביבה ולא מדבר
עירוב תבשילין

תורה כמדבר

"לעולם קוראים פרשת במדבר-סיני קודם עצרת" (טור). שני טעמים ניתנו למתן התורה במדבר: א) הלומד תורה חייב לשים את עצמו כמדבר הזה שהכול דשים בו. ב) ללמדנו שהתורה ניתנה חינם לכל באי העולם והכול שווים בה.

 (במדבר רבה)

הביטול פותח

יש כאן הוראה ללומד התורה שדווקא כשיהיה בביטול, בבחינת "ונפשי כעפר לכול תהיה", יזכה ל"פתח ליבי בתורתך". התורה הוא בבחינת 'פְּתַח', והעוסק בה כראוי זוכה שהיא נעשית שלו ונקראת על שמו.

(שיחות-קודש)

היכולת קיימת

שני הדברים נדרשים כהכנה לקבלת התורה: לקראת קבלת התורה האדם צריך לדעת שיש לו הכוח והיכולת לעשות את התורה שלמד לתורתו שלו, ושאפשר להגיע לזה רק על-ידי ביטול מוחלט.

(הרבי מליובאוויטש)

תורה בחינם

 למה לא ניתנה התורה בארץ-ישראל? שלא להטיל מחלוקת בין השבטים, שלא יהיה כל שבט אומר 'בארצי ניתנה התורה', לפיכך ניתנה במקום הפקר. לכן נמשלה התורה לאש ולמים, מה אלו בחינם אף התורה בחינם; שלא ישמור את התורה לעצמו ולמשפחתו בלבד, אלא יפזרנה לכל באי העולם, וכל הזוכה ללמוד – ילמד.

(מדרש לקח טוב)

לא תלויה בזמן ובמקום

התורה ניתנה במקום בלתי-ידוע – במדבר. בעניין זמן נתינת התורה יש מחלוקת אם ניתנה בשישה בסיוון או בשבעה בו. יש כאן רמז שאין התורה תלויה לא בזמן ולא במקום. בכל הזמנים ובכל המקומות חייבים לעסוק בתורה.

(רבי ישראל מסלנט)

להפוך את המדבר

המדבר הוא מקום הקליפות והסטרא-אחרא. התורה ניתנה במדבר דווקא, כי תפקידה להפוך את העולם הזה התחתון, שהוא מלא קליפות, לדירה לו יתברך.

(לקוטי שיחות)

גם במחסור

התורה ניתנה במדבר, ללמד שגם אדם שהוא בבחינת 'מדבר', אדם הסובל ממחסור ומקשיים,  חייב בתלמוד תורה. וכדברי הרמב"ם (הלכות תלמוד תורה): "אפילו עני המתפרנס מן הצדקה ומחזר על הפתחים חייב בתלמוד תורה".

(הרבי מליובאוויטש)

שלושה מניינים

בפרשת במדבר מסופר על שלושה מניינים: מניין בני-ישראל, מניין בני לוי, מניין בני קהת. שלושת המניינים האלה מקבילים לשלושת הלשונות שנאמרו לפני מתן-תורה: "והייתם לי סגולה מכל העמים", האמור על ישראל; "ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים", כנגד שבט לוי; "וגוי קדוש" – רמז לבני קהת.

(לקוטי שיחות)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)