חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:42 זריחה: 6:09 ט"ו בחשון התש"פ, 13/11/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ילדים ב'בין המצרים'
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1176- כל המדורים ברצף
כשיש שוני, אין שוויון
יש חדש
בלי טענות ותירוצים
והייתם נקיים
לטוב בעיניהן
השתיקה של אימא
באש ובידי אדם
יוצאים ניצוצות
שלושים שנה של בניין המקדש
ילדים ב'בין המצרים'

שאלה: מה משמעותה של האבלות בימי 'בין המצרים' ו'תשעת הימים' לילדים?

תשובה: נהוג שהילדים שמעל גיל שלוש מקיימים כמה מדיני 'בין המצרים'. למנהג האשכנזים, אסור לספר את שערם בימים האלה, לפחות מראש-חודש אב. תספורת-מצווה יש לדחות עד אחרי תשעה באב.

אין לכבס בתשעת הימים לילד ואין להלבישו בגד מכובס שטרם נלבש. מותר לכבס בגדי ילדים קטנים המתלכלכים תדיר, או כשאין לילד בגדים אחרים, אך לא בפרהסיה ולא הרבה יחד. מקילים למלא מכונת-כביסה כאשר ממילא מוכרחים לכבס. כמו-כן נהוג להימנע מלבקר בחופי רחצה ובברֵכות-שחייה. כביסה ורחצה נאסרו לאשכנזים מראש-חודש אב, ולספרדים בשבוע האחרון בלבד.

לאשכנזים, מראש-חודש ראוי למנוע את הילדים מלאכול בשר (כשאין הדבר נחוץ לבריאותם) ומלשתות יין. יש מקילים להאכילם בשר שנותר מסעודת שבת או מסעודת-מצווה. יש מקילים (גם לגדול) לשתות יין הבדלה במוצאי שבת דברים, ויש נמנעים מלהבדיל על היין ומבדילים על בירה וכדומה, אך רבים מבדילים על היין ונותנים לשתות את הכוס לילד שמעל גיל שש, שעדיין אינו יודע להתאבל על ירושלים. ואם אין ילד קטן – שותה המבדיל בעצמו.

אף תינוקות של בית-רבן אינם לומדים תורה בתשעה באב. הילדים אינם צמים, כמובן, ולאחר ארוחתם יאמרו 'נחם' ב'הרחמן', מכיוון שנחלקו אם לאומרו בברכת ירושלים. וכל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה.

מקורות: שו"ע או"ח סי' תקנא ס"י וסי"ד וסי' תקנד ס"א וסי' תקנז, מג"א, משנ"ב, ערוך השלחן וכף החיים. חנוך לנער פכ"א. לוח כולל חב"ד ולוח 'דבר בעתו'.


   

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)