חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

תפקידם של צעירים
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1218 - כל המדורים ברצף
הבעש"ט: אקטואלי מתמיד
יש חדש
תפקידם של צעירים
חג-השבועות
הוראות של חייט
צופה לעתיד
סיום המשימה
אמונה תמה
בן שבעים נימול אברהם
ברכות אחרי ליל שבועות

כהכנה לקראת חג-השבועות קוראים את פרשת במדבר, הנפתחת במִפקד בני-ישראל. הקב"ה ציווה לספור את בני-ישראל, והספירה הזאת מבטאת את חיבתם וחשיבותם, כאדם שיש לו דבר יקר והוא מונה אותו בכל עת.

פרטי הציווי מעוררים שאלה: הציווי היה למנות רק את מי שהוא "מבן עשרים שנה ומעלה". כל מי שלמטה מבן עשרים לא נמנה. והלוא אם מטרת המניין לבטא את חשיבותו של עם-ישראל, האם הצעירים מגיל עשרים אינם ראויים לביטוי החשיבות?

חשיבות מיוחדת

אלא שהצעירים מבני עשרים אינם זקוקים לחשיבות שהמִפקד מעניק, מכיוון ששמורה להם חשיבות מיוחדת ועליונה. עד גיל עשרים האדם עסוק בלימוד התורה, כפי שהמשנה מפרטת את עניינה של כל תקופה בחיי האדם – "בן חמש שנים למקרא, בן עשר שנים למשנה... בן חמש-עשרה לגמרא". בגיל עשרים האדם יוצא 'לרדוף' – לעבוד לפרנסתו. אבל קודם לכן הוא עסוק בלימוד התורה, וזו מעלה ייחודית וחשובה כשהיא לעצמה.

לימוד התורה של הצעירים חשוב כל-כך עד שבזכותו קיבלנו את התורה, כפי שהמדרש מספר: "בשעה שעמדו ישראל לפני הר-סיני לקבל את התורה, אמר להם הקב"ה... הביאו לי ערבים טובים שתשמרוה ואני נותנהּ לכם". בני-ישראל הציעו את אבותיהם ואת הנביאים שיהיו ערבים בעדם, אך הקב"ה לא קיבל זאת, עד שאמרו "בנינו עורבים אותנו" ואז "אמר הקב"ה: הא ודאי ערבים טובים, על ידיהם אתננה לכם".

חובת האב

דבר זה מעורר תמיהה. הלוא הילדים אינם חייבים במצוות, וגם אם הם לומדים תורה ומקיימים מצוות, אין זה מגיע לערך לימוד התורה וקיום המצוות של מי שמצוּוים על כך ('מצוּוֶה ועושה'). מה אפוא חשיבות הערבות של 'בנינו' דווקא?

אלא שלימוד התורה של ילדים יש בו מעלה מיוחדת. אף ש"הקטן פטור מכל המצוות", הרי מצוות תלמוד-תורה היא מצוות-עשה מן התורה, שכן האב חייב ללמד את בנו הקטן תורה, שנאמר: "ולימדתם אותם את בניכם לדבר בם". לכן כשהילד לומד תורה, יש בזה חביבות מיוחדת, עד שהקב"ה קיבל את הילדים לערבים בעבור עם-ישראל כולו.

תפקיד מיוחד

חובה זו, המוטלת על יהודי ללמד את בנו תורה, נמשכת עד גיל עשרים שנה, שכן בהיותו בן חמש הוא לומד מקרא, בגיל עשר הוא לומד משנה ובגיל חמש-עשרה גמרא, ועד גיל עשרים הוא צריך ללמוד כדי שידע את התורה. נמצא אפוא שעד גיל עשרים הצעירים כלולים בחביבות ובחשיבות המיוחדת של 'בנינו עורבים אותנו'.

אם-כן, עצם העובדה שכל מי שמתחת לגיל עשרים לא השתתפו במניין בני-ישראל, רומזת לתפקידם המיוחד – עליהם לפעול בתוך עצמם (ולא בעולם, כמי שלמעלה מגיל עשרים), להתמקד בלימוד התורה הקדושה ולהתעמק בה. זו ההכנה לקבלת התורה, ובכלל זה "תורה חדשה מאיתי תצא", בגאולה האמיתית והשלמה בקרוב ממש.

(תורת מנחם כרך לג, עמ' 463)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)