חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:42 זריחה: 6:09 י"ד בחשון התש"פ, 12/11/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

קרבנות הנשיאים
מן המעין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1326 - כל המדורים ברצף
מאבק של שלושה ראשי-חץ
חדש על המדף
הקב"ה וישראל, איש ואישה
קרבנות הנשיאים
לא להחמיץ את הטוב
לא להוסיף
הקצין פוטר
ירידה לצורך עלייה
איפה מוצאים כוהן ל'פדיון'?
כל התורה כולה

העדר התואר

"ויהי המקריב ביום הראשון...נחשון בן-עמינדב" (במדבר ז,יב). נחשון לא נקרא כאן בתואר נשיא, כדי שלא יתגאה על שהקריב ראשון. אולם כל האחרים נקראים נשיאים, מפני שהשפילו את עצמם והקריבו אחריו.

(חזקוני) 

שמו הלך לפניו

עוד טעם: כי שמו של נחשון בן-עמינדב הלך לפניו, על שקפץ ראשון לתוך המים, ושמו היה חשוב מן התואר.

(עיטורי תורה) 

כתר מלכות

"ביום הראשון" בגימטרייה 'כתר' – שש-מאות ועשרים. ביום הזה הקריב נחשון בן-עמינדב למטה יהודה, שכתר המלכות ניתן לו.

(אור התורה) 

הקרבה על-פי השורש

קרבנות הנשיאים חוזרים ונשנים בתורה בכל נשיא ונשיא, כי כל נשיא הקריב את קרבנו בדרך המתאימה לשורש שבטו למעלה, וכך המשיך משורש זה ביטול וקבלת עול בכל אנשי שבטו. לכן הוכפלו פרטי הקרבן של כל נשיא, כי כל אחד ואחד מהם המשיך המשכה אחרת.

(לקוטי תורה)

לחתור לביטול במציאות

"ביום שנים-עשר יום נשיא לבני נפתלי" (במדבר ז,עה). במדרש נאמר שנשיא נפתלי הביא את קרבנו כנגד האבות והאימהות. בחסידות מבואר שעבודת השבטים היא ביטול היש בלבד, ואילו עבודת האבות והאימהות היא ביטול במציאות. ההוראה מהבאת הקרבן כנגד האבות והאימהות היא שעל כל אחד ואחד לחתור לדרגה העליונה של ביטול במציאות.

(הרבי מליובאוויטש)

התחדשות תמידית

"זאת חנוכת המזבח ביום הִמשח אותו... זאת חנוכת המזבח אחרי הִמשח אותו" (במדבר ז,פד-פה). יש להשתדל שרוח ההתחדשות של יום חנוכת המזבח לא תפוג לעולם. שההתחדשות של "ביום הימשח אותו" תישאר גם "אחרי הימשח אותו".

(פניני התורה)

להיכלל עם כל העם

"קערות כסף שתים-עשרה" (במדבר ז,פד). מפרש רש"י: "הם הם שהתנדבו ולא אירע בהם פסול". עניין זה נרמז בפסוק זה דווקא, מפני שבו נכללים קרבנות כל הנשיאים. כך גם בתפילה, שהיא במקום קרבנות, האדם חייב לכלול את עצמו עם הציבור קודם שהוא מתפלל, ואז מובטח לו שלא יארע פסול בתפילתו, כי אין הקב"ה מואס בתפילתם של רבים.

(לקוטי שיחות)

מי נושא את מי

"ולבני קהת לא נתן, כי עבודת הקודש עליהם, בכתף יישאו" (במדבר ז,ט). מדוע לא נתן משה שוורים לשבט קהת לשאת את הארון? מפני שהארון היה נושא את נושאיו, ואין זה דרך כבוד לארון שיישא בהמות...

(החפץ חיים)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)