חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שמות המרגלים ומשמעותם
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1328 - כל המדורים ברצף
ואף-על-פי-כן ולמרות הכול
יש חדש
שמות המרגלים ומשמעותם
ארץ-ישראל
טלית משמחת
כוח המצווה
מענה הולם
משה יבוא עם דורו
המרגל שחיפש מצה בדמשק
הפרשת חלה

הגמרא מציינת שיש "מסורת בידינו מאבותינו" שהמרגלים נקראו על שם מעשיהם, אולם "אנו לא עלתה בידינו אלא אחד: סתור בן מיכאל. סתור – שסתר מעשיו של הקב"ה; מיכאל – שעשה עצמו מך". בהמשך לזה אמר רבי יוחנן: "אף אנו נאמר, נחבי בן ופסי. נחבי – שהחביא דבריו של הקב"ה; ופסי – שפסע על מידותיו של הקב"ה".

דברי הגמרא תמוהים. הלוא במדרש נדרשים שמותיהם של כל המרגלים, ומדוע הגמרא אומרת "לא עלתה בידינו אלא אחד"? כמו-כן נדרש הסבר על דברי רבי יוחנן, שדרש את שמו של נחבי בן ופסי. וכי רק את שמו אפשר לדרוש ולא את שמות שאר המרגלים?

מקור הכשל

אלא שהגמרא לא באה לומר שאין אנו יודעים לדרוש את שמות המרגלים. באומרה "לא עלתה בידינו אלא אחד" כוונתה לומר ששמות שאר המרגלים אינם משמשים הוראה לדורות, ומה ששייך לנו אינו "אלא אחד" – הוראה אחת הנלמדת משמו של סתור בן מיכאל. על כך הוסיף רבי יוחנן, שעלינו ללמוד הוראה גם משמו של נחבי בן ופסי.

דור המדבר היה דור דעה, שעיקר עיסוקו היה לימוד התורה. לימוד נכון ושלם אמור לחדור עד הפעולות הגשמיות ולהיות ניכר גם במעשה, שהרי גדול תלמוד שמביא לידי מעשה. הלימוד אמור להיות מתוך תחושה שהמעשה הוא העיקר. אולם בנקודה הזאת כשלו המרגלים.

סתירת מעשי הקב"ה

המרגלים התנגדו לכניסה לארץ-ישראל, משום שבה בני-ישראל אמורים לעסוק בעשייה גשמית של חרישה וזריעה ושאר הצרכים הגשמיים, בעוד במדבר הם יכולים להתמסר ללימוד תורה ולעבודת ה'. טעותם הייתה שלא הבינו כי המצוות המעשיות הן התכלית.

ההוראה מכך בעבורנו נרמזת בשם סתור בן מיכאל: "סתור – שסתר מעשיו של הקב"ה". תכלית בריאת העולם הזה הגשמי היא שאנחנו נעשה לקב"ה 'דירה' כאן למטה, על-ידי מצוות מעשיות. מי שאינו רואה חשיבות במעשה המצוות סותר את מעשי הקב"ה, שכן העולם נשאר חרֵב. ואמרו חז"ל: "כל דור שאינו נבנה (בית-המקדש) בימיו, מעלה עליו הכתוב כאילו הוא החריבו".

לגלות, לא להחביא

כיצד האדם יכול לסתור את מעשיו של הקב"ה? מסבירה הגמרא: "בן מיכאל – שעשה עצמו מך". הקב"ה הנמיך את עצמו כביכול, כדי לאפשר לאדם בחירה חופשית. לכן הוא מעניק ליהודי אפשרות לפעול במנוגד לרצון האלוקי עד כדי יכולת לסתור, חלילה, את מעשי ה'.

רבי יוחנן מוסיף שעלינו ללמוד לקח גם מהטעות המקופלת בשם נחבי בן ופסי: "נחבי – שהחביא דבריו של הקב"ה; ופסי – שפסע (דילג) על מידותיו של הקב"ה". עלינו להיזהר שלא 'להחביא' את דברי הבורא, הדיבור האלוקי שמצוי בכל נברא ומחיה אותו כל רגע. עלינו לפעול לגילוי הדיבור האלוקי, שהמצוות יהיו 'מאירות', ואז נוכל לכוון לרצון ה' ולמלא את ייעודנו בעולם הזה.

(לקוטי שיחות כרך יח, עמ' 150)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)