חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

יתרו
מן המעין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1361 - כל המדורים ברצף
שותפות-גורל בין הציבורים
יש חדש
צדיקים זקוקים לבעלי-תשובה
יתרו
לא דיי בביקורת
לדעת אות אחת
תושייה והצלה
מעלת ה'מקבל'
ספר-התורה שהוטס לחלל
הגבהת התורה

לדעת לשמוע

"וישמע יתרו" (שמות יח,כא). מה ששמע יתרו שמעו גם רבים אחרים, אבל יש שומעים ואין שמיעתם שמיעה, שאין הדברים נכנסים לתוך ליבם ונשמתם. מעלתו של יתרו ששמע וידע מה שמע.

(רבי מנחם-מנדל מקוצק)

בא אל הצדיק

אומר רש"י: "מה שמועה שמע ובא? – קריעת ים סוף ומלחמת עמלק". הדגש הוא על "שמע ובא". מדוע הרגיש צורך לבוא, והלוא היה יכול להיות אדם טוב גם בביתו? על זה משיב רש"י, שיתרו שמע על "קריעת ים סוף ומלחמת עמלק". אם אחרי עלייה גדולה כמו קריעת ים סוף הייתה יכולה לבוא ירידה כמו מלחמת עמלק, סימן שמוכרחים לבוא אל הצדיק.

(רבי בונם מפשיסחה)

החושך מאיר

"יתרו" הוא על-פי לשון הכתוב (קוהלת ב) "כיתרון האור מן החושך". הכוונה הפנימית בפסוק היא שיש יתרון לאור שבא מהפיכת החושך עצמו לאור. כן אירע גם אצל יתרו. בתחילה היה כומר לעבודה זרה וישב בחושך, ואחר-כך נתגייר ועמד בקרן אורה.

(לקוטי לוי-יצחק)

זיכוך נעלה

"עתה ידעתי כי גדול ה' מכל האלוקים" (שמות יח,א). נאמר בזוהר שבזה התעלה והתכבד הקב"ה למעלה ולמטה, ואחר-כך נתן את התורה. הודאתו של יתרו פעלה בעולם זיכוך נעלה ביותר, שאִפשר את הגילוי של מתן תורה, בבחינת "אתה הראת לדעת".

(ספר המאמרים תש"ט)

נס שנעשה לאחרים

"ויאמר יתרו ברוך ה'" (שמות יח,י). אומרת על כך הגמרא (סנהדרין צד): "גנאי הוא למשה ושישים ריבוא, שלא אמרו 'ברוך' עד שבא יתרו ואמר ברוך ה'". אף שבני-ישראל אמרו שירה על הים, זו הייתה שירה על הטובות שנעשו להם. יתרו היה הראשון שאמר דברי תודה על טובות וחסדים שנעשו לאחרים.

(תפארת שלמה)

שכן ואח

במדרש רבה מצוטט הפסוק "טוב שכן קרוב מאח רחוק" על יתרו ועשיו: "טוב שכן קרוב זה יתרו, שהיה רחוק לישראל ונתקרב, מאח רחוק זה עשיו, שהוא אח אבל מתנהג כאח רחוק". עשיו שמע על יציאת בני-ישראל ממצרים ונלחם בהם (עמלק היה מצאצאי עשיו), ואילו יתרו שמע על הניסים שאירעו לישראל ובא ודבק בהם.

(ספר המאמרים תש"ט)

רמז לדיינים

"ואתה תחזה" (שמות יח, כא). יתרו אמר "ואתה תחזה" ולא "ואתה תראה". יש כאן רמז לנאמר (תהילים מו) "לכן חזו מפעלות ה'". דייני ישראל היו שבעה ריבוא, שמונת-אלפים ושש-מאות (סנהדרין יח). זהו "חזו": ז' ריבוא, ח' אלפים, ו' מאות.

(לקוטי לוי-יצחק)

גדול ה'

"עתה ידעתי כי גדול ה' מכל האלוקים" (שמות יח,יא). "אלוקים" רומז למידת הדין והצמצום. "כל האלוקים" – רומז לריבוי ההעלמות וההסתרים של שם אלוקים. על כך נאמר: "גדול ה' מכל האלוקים" – שם הוי'ה גדול מכל הבחינות האלה ומושל בכולם. כשיתרו שמע על האותות והמופתים של יציאת מצרים התברר לו ששם הוי'ה מושל ושולט על ההעלמות וההסתרים שמקורם בשם "אלוקים".

(סידור עם דא"ח)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)