חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

יצר טוב ויצר הרע
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1395 - כל המדורים ברצף
חזרה לשגרה – האתגר האמיתי
חדש על המדף
שאלת האפיקורס: הקב"ה התחרט?
יצר טוב ויצר הרע
טבע מושרש
מבט פנימה
שרשרת הברזל
אשליית ה'קליפה'
לחבר ארץ ושמים
שנת 'מעשר עני'

טוב מאוד

"וירא אלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד" (בראשית א,לא). 'טוב' – זה יצר טוב, 'מאוד' – זה יצר הרע. וכי יצר הרע טוב מאוד? אלא שאילולי יצר הרע, לא בנה אדם בית, לא נשא אישה, לא הוליד ולא נשא ונתן.

(בראשית רבה)

ה'מאוד' המקצר

חז"ל אומרים: "טוב – זה מלאך החיים; מאוד – זה מלאך המוות". 'טוב' – מי שמסתפק בטוב אשר לו ושמח בחלקו, זה מלאך החיים, המאריך את ימיו ושנותיו ומנעימם; אך מי שלעולם אינו מסתפק במה שיש לו, יש לו מנה רוצה מאתיים, הוא רודף אחר ה'מאוד' –  זה מלאך המוות, המקצר את ימיו וממררם.

(המגיד מדובנה)

טוב מדיי

אם דבר-מה נראֶה לך 'טוב מאוד', הוא מושך את ליבך במידה מוגזמת ומופרזת, הווי זהיר בו. בשר שאינו טרי מתבלים אותו בתבלינים רבים, כדי לחפות על ריחו הרע, אבל בשר טוב וטרי אין צורך לתבלו כל-כך.

(עיטורי תורה)

שני יו"דים

"וייצר ה' אלוקים את האדם" (בראשית ב,ז). 'וייצר' בשני יו"דים: שני יצרים ברא הקב"ה, אחד יצר טוב ואחד יצר רע.

(ברכות סא)

מי יתבטל למי

האות הראשונה, המסמלת את יצר הטוב, מנוקדת ונרגשת במבטא, ואילו הי' השנייה, המסמלת את יצר הרע, נסתרת ואינה מורגשת. ללמדנו כי רצון ה' שיצר הרע יהיה בטל ליצר הטוב.

(הצמח צדק)

שני שמות

שני היצרים מרומזים בשני השמות הוי'ה ואלוקים. יצר הטוב שורשו משם הוי'ה, כפי שנאמר (דברים לב) "כי חלק ה' עמו", ואילו היצר הרע, שנתהווה על-ידי צמצומים והשתלשלויות רבות, שורשו בשם אלוקים, המורה על מידת הדין והצמצום.

(אור התורה)

בכוח ההתבוננות

האדם נברא בשני יצרים כדי שבעבודתו יפעל שיצר הרע יתחבר וייכלל ביצר טוב, כפי שדרשו חז"ל על הפסוק "ואהבת את ה' אלוקיך", שאהבת ה' תהיה "בשני יצריך", יצר הטוב ויצר הרע. לזה אפשר להגיע על-ידי התבוננות אלוקית בעניינים המובנים גם לנפש הבהמית.

(הרבי הריי"צ מליובאוויטש)

הצימאון גובר

חשכת הנפש הבהמית מגבירה את תשוקתה של הנפש האלוקית לאלוקות. הדבר דומה לאדם השרוי במדבר שממה, שצימאונו יגדל ביותר. מאחר שאין המים מצויים שם גוברת התשוקה למים.

(ספר המאמרים ת"ש)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)